מה לעשות אם יש כאבים בקיום יחסים אינטימיים?
top of page

מה לעשות אם יש כאבים בקיום יחסים אינטימיים?

עודכן: 24 בפבר׳ 2023


דוד לימור קליינמן ואהבתם
האמונה שלנו כאנשי מקצוע היא שמגע מיני מכל סוג תמיד צריך להיות נעים לשני בני הזוג. דוד ולימור קליינמן, מייסדי ואהבתם

אחת הפניות הנפוצות שמגיעות לאתר ואהבתם היא בנושא כאבים או חוסר נעימות אצל האישה בעת חבירה מינית עם בן הזוג. מחקרים שונים מספרים על טווח של 20%-40% מהזוגות שבשלב מסוים בחייהם חווים כאב ממושך. האמונה שלנו כאנשי מקצוע היא שמגע מיני מכל סוג תמיד צריך להיות נעים לשני בני הזוג, הן רגשית והן פיזיולוגית, ומתוך תפיסה זו החלטנו להביא לידכם מאמר נגיש בצורת "שאלות ותשובות" עם סיפורים מהקליניקה מתוך רצון לתת הכוונה מדויקת לזוגות אשר חווים כאבים ממושכים בחייהם האינטימיים.

את התשובה החלטנו לכתוב יחד כזוג, מתוך האמונה שכאבים אצל האישה משפיעים לא פחות גם על בן הזוג שלה ולכן נקודת המבט הגברית ושיתוף הפעולה שלו היא קריטית. לכתיבת התשובה נעזרנו בד"ר אושרית ברט וגב' אביגיל מולכו שילוח.


מהי הגדרה של כאב בקיום יחסים?

כאב הוא כל תחושה ש"לא נעים לי". לעיתים מדובר בצריבה או תחושת שריפה ולעיתים התחושה היא של חוסר נוחות או רצון "שזה יגמר כבר". במקרים מסוימים התחושה היא של כאב עמוק כמו בפציעה. הכאב יכול להופיע בסמוך לחבירה הזוגית, במהלכה ולפעמים רק אחריה וכל תחושה כזו מוגדרת ככאב בקיום יחסים.


מה הכוונה ב"תקופה ממושכת"? (או: מתי להתחיל לדאוג וללכת לטפל?)

כמו שכתבנו, בתפיסה שלנו כל מגע מיני מכל סוג תמיד צריך להיות נעים לשני בני הזוג. יש הסוברים שהפעמים הראשונות או הפעמים שלאחר לידה יכולות לכאוב אך גם כאן חשוב לומר שזה ממש לא חובה. היות וקיום יחסים תוך תחושת כאב או אי נעימות מביא בטווח הרחוק לתסכול, ריחוק, הימנעות מקיום יחסים חוסר חשק מיני מוחלט, ובמצבים מסוימים אף לדלקות ומפגעים בריאותיים אחרים מומלץ להפסיק עם סוג המגע המיני הגורם לכאב בשלב כמה שיותר מוקדם, גם אם מדובר בשבועות ספורים בלבד, ולפנות לייעוץ.


למה בעצם אנחנו סובלים מכאבים בחבירה?

הסיבות "הרשמיות" מתחלקות לשתי קבוצות עיקריות, כאשר בהרבה מהמקרים מדובר בשילוב של כמה סיבות משתי הקבוצות:


קבוצה אחת - סיבות פיזיולוגיות: רקמות פצועות, הידקקות רירית הרחם בעקבות חוסר בהורמון האסטרוגן, קרום בתולין קשיח, הפרעות מבניות, בעיות באברים הסמוכים לנרתיק, וגיניסמוס, וסטיבולודיניה, לידה, מיעוט סיכוך טבעי ועוד


קבוצה שניה - סיבות רגשיות: חשש מקיום יחסים, היסטוריה של פגיעה/טראומה מינית, טראומת לידה, חוסר חשק מיני, קשיים בזוגיות, דימוי גוף, היעדר חינוך מיני מתאים ועוד.


כאן המקום לציין שמיניות האדם היא לא מתמטיקה מוחלטת, וברוב המקרים כל ביטוי של תחושה גופנית כזו או אחרת נובע ממכלול גוף-נפש ואין אף תחושה שהיא "לא לגיטימית" או שצריכה לעורר בושה בקרב החווה אותה. כאשר פוגשים בכאב בקיום יחסים, ההמלצה היא לראות באתגר כפתח להיכרות מעמיקה יותר עם עצמנו כיחידים וכזוג, וכהזדמנות לצמיחה.


סיפור מהקליניקה: זוג שהיה נשוי 10 שנים והגדיר את חיי המין שלהם כ"סבירים באופן כללי" חווה כאבים במשך מספר חודשים לאחר לידת בנם השלישי. הזוג פנה אלינו לייעוץ של כמה מפגשים וכך הם סיכמו: "לא האמנו שנאמר זאת, אבל היה שווה לחוות את הכאב כי הוא הכריח אותנו בפעם הראשונה מאז תחילת נישואינו לבחון את המיניות שלנו לעומק וכך הגענו לשיאים חדשים של עונג באינטימיות בננו שלא ידענו שאפשר להגיע אליהם וכנראה שגם לא היינו מגיעים לולא הכאבים שהכריחו אותנו לפנות אליכם לעבור תהליך זוגי כה משמעותי."

אנחנו סובלים מכאבים תקופה ממושכת. מה לעשות?

היות והגורמים לכאב בקיום יחסים הם רבים, אם הזוג לא בטוח מה מקור הכאב ההמלצה היא לפנות לייעוץ או טיפול מיני לקבלת אבחון מעמיק המעריך את גורם הכאב. לאנשי מקצוע מתחום הטיפול המיני יש הכשרה וידע בכל הגורמים האפשריים ובהתייעצות ראשונית איתם תוכל להימנע עוגמת נפש מללכת לאיש מקצוע שיודע לטפל בכאב רק ממקורות מצומצמים מתוך הרשימה.

סיפור מהקליניקה: אישה הגיעה אלינו לאחר שסבלה במשך שלוש שנים מהחתונה מכאבים חזקים. במהלך הזמן הזה היא הגיעה לרופא נשים שבדק אותה ובישר ש"הכל בסדר וכנראה זה רק בראש שלך" האישה, שהגדירה את הבדיקה של הרופא כ"טראומטית" התייאשה ונשארה לבדה בכאב במשך שנתיים נוספות. כשניתחנו את המקרה היא הבינה שרופא הנשים לא לקח בחשבון גורמים אחרים שלא בתחום התמחותו, ולכן הרושם שהיא קיבלה "נועדתי לסבול" היה מוטעה. עוגמת נפש מרובה היתה יכולה להימנע מהזוג אם היו פונים לאיש מקצוע הנכון ולכן בחירת סוג איש המקצוע היא קריטית.

ויש מקרים שבהם לא מספיק איש מקצוע אחד וטיפול נכון ידרוש שילוב של כמה אנשי מקצוע, כל אחד מתחומו. אנו מודעים לכך שלזוגות רבים קשה להסתמך על מספר אנשי מקצוע בתהליך טיפולי ולכן כדאי להתכונן למצב כזה מראש כאשר פונים לעזרה בענייני כאב.

סיפור מהקליניקה: אישה שחשה אוורסיה (דחיה) מאיבר המין שלה וסבלה מכיווץ לא רצוני של שרירי רצפת האגן כאשר בין הזוג חבר אליה, נפגשה איתנו כדי לעבד את רגשותיה ביחס לגופה ול"חינוך לצניעות יתר" שטענה שקיבלה בילדותה ובמקביל הפננו אותה לטיפול אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן שתלמד אותה כיצד לנהל את כיווץ והרפיית שרירי רצפת האגן שלה בשליטה ובנוחות, ובכך להיות מודעת ומחוברת יותר לגוף שלה. במקרה של האישה הטיפול המשולב הוא שהביא לסיום הכאבים ביעילות רבה יותר.

תמיד חייבים ללכת לטיפול או שיש מה לעשות לבד?

לעיתים יש הופעת כאבים תקופתית בהתאם לנסיבות החיים המשתנות ולכן כל עוד הכאבים נפתרים באופן מיידי ולא נמשכים תקופה ממושכת של מעל כמה שבועות בהחלט אפשרי להתמודד עם האתגר לבד כזוג. למשל:

  1. שינויים הורמונאליים: זוג שהפרשת הסיכוך של האישה תמיד היתה מספיקה נתקל ביובש בתקופות בהם האישה עוברת שינויים הורמונאליים כגון הריון, הנקה או גיל המעבר. במקרה כזה לפעמים מספיק להשתמש בחומר סיכה טוב (רצוי על בסיס שמן צמחי במרקם משחתי עבה) כדי להיפטר לגמרי מהכאב. חשוב לומר ששימוש בחומר סיכה יכול להיות חלק קבוע מהחיים המיניים ולא רק כאשר יש יובש. טיפ: מומלץ להשתמש בחומר הסיכה גם במריחה על פין וגם במריחה על פתח הנרתיק ובתוכו ויותר מכדאי להפוך את העיסוי לחלק מחוויית המגע המיני.

  2. דינמיקה זוגית: לפעמים מקור הכאב הוא במתח זוגי (גוף נפש כבר אמרנו?). שיחה פתוחה בין בני הזוג יכולה "לשחרר" את המתח המוקרן אל הגוף והכאבים יעלמו. גם כאן אם הניסיון לפתור את הקשיים הזוגיים לבד לא מביא להתקדמות מספקת - לא להסס להסתייע באיש מקצוע ולפנות לטיפול לזוגי/מיני.

  3. חוסר מודעות מינית: לפעמים קריאה של ספר חינוך מיני מתאים (אנו ממליצים על הספר "לעצמך – מיניות האישה" של לוני גרפלד) יכולה ללמד את הזוג כיצד להתנהל במגע המיני שלהם באופן שמתאים לגוף. גם כאן חשוב לומר שמגע מיני טוב ומיטיב הוא לא 100% אינסטנקטיבי וגם הוא דורש לימוד, אימון ותרגול מתמשך לאורך כל החיים. תמיד. בכל שלב.

  4. הפרעות בחשק המיני – מצאנו שיש מקרים שקריאה בספרות ארוטית המעלה את החשק המיני ישפיעו על מוכנות הגוף לחיבור מיני נעים. חשוב לומר שהפרעות ממושכות בחשק המיני הם נושא גדול בפני עצמו ובדומה לענייני כאב, לא תמיד יהיה ניתן לפתור את הבעיה לבד אלא בסיוע של תהליך ייעוץ/טיפול מיני.

סיפור מהקליניקה: מכתב שקיבלנו: "קראנו במקרה באתר שלכם על משחת סיכוך, לא ידענו שיש כזה דבר, ואחרי שנים של כאבים זה פשוט הפך את החוויה לנעימה ולא כואבת. הבנו שיש לא מעט נשים שהפרשת הסיכוך הטבעית שלהן לא מספיקה וכל מה שצריך הוא פשוט להכניס את משחת הסיכוך להיות חלק בלתי נפרד מקיום היחסים."

מיהם אנשי המקצוע שפונים אליהם בענייני כאב ומה ההבדלים בין כולם?

כמו שכתבתנו, כאשר זוג חווה כאבים ביחסים תקופה ממושכת ההמלצה היא ללכת ליועץ או מטפל מיני לאבחון מעמיק ומשם לצאת לתהליך. בתשובה הקרובה נמנה את אנשי המקצוע שאנשים פונים אליהם בפועל ונסביר מה תפקידו של כל אחד:


מדריכת כלות/מדריך חתנים/מדריכה לחיי אישות – לעיתים (אם המדריכים עשו עבודה טובה 😊 ) הזוג מרגיש שהם הכתובת עבורם. חשוב לומר שאין להם את הידע המקצוע הדרוש להתמודדות עם מצבי כאבים ממושכים ביחסים ולכן ברוב המקרים עליהם להפנות לאנשי מקצוע אחרים.


ייעוץ מיני/טיפול מיני – אנשי מקצוע שעברו הכשרה בתחום המיניות ומתאימים לעשות אבחון ראשוני לגורמי הכאב. על ההבדלים בין מדריך/יועץ/מטפל ניתן לקרוא במאמר זה. חשוב לומר שלאנשי מקצוע מתחומים אלו אין הרשאה לנגוע פיזית במטופלים ותהליך האבחון יישאר ברמת השיחה בלבד.

סיפור מהקליניקה: זוג שהיה נשוי 5 שנים סיפרו שלאחרונה הם החלו לסבול מכאבים שלא סבלו מהם קודם לכן. הזוג לא דיווח על שינוי כלשהו סביב הופעת הכאבים. באבחון שעשינו גילינו שהאישה היתה פרה-אורגזמית (מעולם לא הגיעה לאורגזמה) ושהיא חווה את החבירה ביניהם כ"משהו שאני חייבת לעשות בשבילו למרות שלגמרי הייתי מסתפקת בחיבוק". לאחר הדרכה מקיפה שעשינו הזוג התאמן על הבאת האישה לעונג ולשיא מיני מגירוי חיצוני והכאבים חלפו.

פיזיו רצפת אגן – נשים שעברו הכשרה רפואית בטיפול ברקמות השריר העדינות של רצפת האגן. האבחון יכול להיות גם כרוך בבדיקה פיזית פנימית רק אם האישה רוצה בכך. בבדיקה היא מעריכה את מצב השרירים ונותנת תרגילים לאימון. חשוב לומר שלעיתים התורים אליהן בקופה הם ארוכים מאוד לפעמים יותר מחצי שנה המתנה) ואנו ממליצים לא לחכות תקופה כה ארוכה ולפעמים ללכת גם באופן פרטי.

סיפור מהקליניקה: אישה לאחר לידה שניה קשה סבלה מכיווץ יתר. "אני מרגיש שאני נתקל בחומה" תיאר לנו בן הזוג. האישה הופנתה לפיזיותרפיסטית רצפת אגן שאבחנה נקודות נוקשות בנקודות מסוימות בשרירי הנרתיק שנוצרו בעקבות הלידה הקשה שעברה. יחד עם אביזר עונג רוטט ייעודי שנקנה אצלנו, הפיזיותרפיסטית לימדה את הזוג כיצד לעבוד על עיסוי פנימי של אותם הנקודות, הנרתיק שוקם והזוג חזר לפעילות מינית מהנה ונטולת כאבים.

רופא/ת נשים – לרופאי נשים רבים אין התמחות בבעיות כאב בקיום יחסים ולכן לא תמיד יוכלו לתת מענה. במקרה שגורם הכאב הוא פיזיולוגי כגון קרום בתולין קשיח או בעיות מבניות אחרות הדורשות התערבות של פעולה רפואית, רק הם יוכלו לאבחן ולטפל ולכן המטפל המיני או הפיזיותרפיסטית לרצפת אגן תפנה לרופאת נשים המתמחה ברפואת עריה. בהמשך המאמר נרחיב על טיפול אצל רופאת נשים המתמחה ברפואת עריה (פרטים על סוג רפואה זה בהמשך הכתבה).


רב – לרוב ללא ידע מקצועי בתחום המיניות אך זוגות פונים כדי לקבל הכוונה הלכתית. הפניה לרב לרוב תיעשה בנוסף לתהליך עם איש מקצוע מתחום הטיפול או הרפואה ולא במקום.


יועצת הלכה - ללא ידע מקצועי בתחום המיניות אך זוגות פונים כדי לקבל הכוונה הלכתית.


אביגיל מולכו-שילוח, פיזיותרפיסטית רצפת אגן - קופ"ח מכבי, מרכז רותם ובקליניקה פרטית בירושלים.

מה עושים בפיזיותרפיה לרצפת אגן?

אביגיל: "בטיפול רצפת אגן אנחנו עובדים על אימון ותרגול היכולת לשחרר לאסוף ולהרפות שרירי האגן עד שהאישה תרגיש בנוח ובשליטה כאשר היא בוחרת להכניס משהו לנרתיק.

הטיפול מתחיל בשיחה והבדיקה הפנימית תיעשה בהדרגה ותמיד רק לאחר שאהיה בטוחה שהאישה מוכנה ורוצה בכך. הבדיקה הפנימית מאפשרת לי לאמוד את רמת השליטה של האישה על שרירי הנרתיק ולכוון אותה דרך תרגילים ונשימות לשפר את תפקודיות שרירי האגן, ממש כמו שעובדים על אימון של כל שריר אחר בגוף. בכל שלב אם האישה מבקשת אני מפסיקה מיד את המגע, ואני רואה זאת כחלק בלתי נפרד מהטיפול המקנה לאישה יכולות קשב והבנת הגוף, אשר מהווים בסיס לבניית אינטימיות זוגית בריאה, מענגת ונטולת כאב."


מהי רפואת עריה?

ד'ר אושרית ברט, עוסקת בתחום רפואת הנרתיק והפות ומנהלת את המרפאה לרפואת הנרתיק והפות במרכז בריאותה במבשרת ציון. https://www.dr-oshrit.co.il/

ד"ר אושרית ברט: רפואת עריה היא תחום ברפואת נשים, העוסק בבעיות שמקורן בפות ובנרתיק. לדוגמה: תלונות על גרד, הפרשות נרתיקיות, צריבה, אי נוחות מתמשכת וכמובן - כאב בקיום יחסים. אמנם התסמינים הללו ברוב המקרים לא מסכני חיים, אבל יש להם השפעה משמעותית על איכות החיים.

היקף הנשים המתלוננות על תסמינים אלו אינו מבוטל , הוא מגיע ל5%-10% אצל נשים בגיל הפריון ועד 40% אצל נשים אחרי תקופת חידלון הווסת.

כאשר אישה מגיעה לרופאת נשים מומחית ברפואת עריה עם תלונה על כאבים בקיום יחסים, מה התהליך שהיא עוברת?

ד"ר אושרית ברט: הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא איבחון מדויק של מקור הכאב. הבדיקה הגופנית מאפשרת לי לבחון גורמים פיזיולוגיים אפשריים לכאב, וכך לכוון את האישה אל הטיפול המדויק עבורה.

למשל, נשים שנוטלות גלולות למניעת הריון נמצאות בסיכון מוגבר פי 6 לפתח הפרעת כאב בקיום יחסים. בבדיקה רפואית יש לי אפשרות לאבחן האם זה הגורם או לא. אם נמצא שזה הגורם, אמליץ על הפסקת נטילת גלולות, ומעבר לאמצעי מניעה אחר. אם מצאתי שמדובר בגורם אחר, אז אין טעם שתפסיק.

במקרה שהאשה מתארת כאבים ביחסים, ובבדיקה הגופנית לא נמצא גורם פיזיולוגי שיכול להסביר את הכאב, ככל הנראה מדובר בוסטיבוליטיס. החשיבות הראשונית של האבחון הזה, היא בכך שאני נותנת אישור לתלונת המטופלת ומכירה בכאב שלה, נותנת לו 'שם'. הטיפול במקרה הזה יהיה טיפול משולב, שכולל טיפול רפואי, פיזיותרפיה של רצפת האגן, טיפול פסיכותרפי ולעיתים אף טיפול כירורגי.

חשוב לי שנשים ידעו שקיימות דרכי טיפול שונות להתמודדות עם הקושי של כאבים ממושכים בקיום יחסים. במקרים הללו קיימת תקווה לשיפור משמעותי ביותר, עד כדי ריפוי מוחלט. אחת המסקנות שלי מהעבודה בתחום, היא שחשוב להביא לידיעתן של נשים שהן אינן צריכות לחוות כאב במהלך יחסים, זו אינה גזירת גורל, טיפול נכון יכול לשפר משמעותית את איכות החיים.


האם יש דרכים בהם ניתן לקיים יחסים עד שהכאבים יעלמו?

חשוב לומר שמגע מיני בריא בין בני זוג לא חייב לכלול חבירה מלאה, ולכן אפשר ואף מומלץ להמשיך בשגרת חיי אישות מלאת מגע מיני מלא אהבה תוך הימנעות מסוג המגע המביא לכאב, כלומר, להרבות במגע מיני נעים ללא חבירה.

אבל אם אנחנו דתיים, אין עם זה בעיה הלכתית?


ישנם רבנים שונים עם גישות הלכתיות שונות לגבי קיום יחסים מלאים בזמן כאבים ולכן תמיד כדאי לפנות לרב המקובל עליכם ולשאול. יתכן שתהיו מופתעים מהתשובה. במקרה שאין לזוג היתר הלכתי להימנע מחבירה הגורמת לכאב ישנם פתרונות זמניים אותם נמנה כאן:

  1. שימוש באונוט - OhNut (פרטים נוספים במסגרת הקטנה)

  2. מריחת כמות מרובה של משחת סיכוך

  3. מריחת חומר מאלחש (כמו משחת עזרקאין - להשיג ללא מרשם בבתי המרקחת)

גם כאן נציין שבתפיסתנו אנו מתייחסים לפתרונות אלו כזמניים והם אינם מחליפים את הטיפול שיתן פתרון ארוך טווח.

סיפור (מאוד מרגש) מהקליניקה: זוג מחברה חסידית אדוקה נשלח אלינו כמוצא אחרון לאחר שהרב פסק שאם הכאבים של האישה לא ייעלמו בקרוב, הם יהיו חייבים להתגרש בגלל חוסר יכולתם לקיים יחסים מלאים ולממש את נישואיהם עפ"י ההלכה היהודית. האישה, שסבלה מוגיניסמוס קשה (כיווץ בלתי רצוני של שרירי האגן) סיפרה שהם אוהבים מאוד ואינם רוצים להתגרש, אך הרופאים בהם נעזרו אמרו שמדובר בתהליך ארוך ואין להם הרבה זמן. לאחר שקיבלנו אישור מהרב שלהם להציע את ה"אונוט" התאפשר לזוג לקיים יחסים ללא כאב במסגרת ההלכה ובמקביל לעבור תהליך בלי לחץ כדי לטפל בכאבים. הזוג לא התגרש.

כגבר שאשתו מתלוננת שכואב לה ואין לה חשק לקיים יחסים, מה לעשות?

אם הכאב הוא משהו מתמשך, קודם כל צריך להבין שאי אפשר להשלים עם מציאות כזאת. קל מאוד להסביר זאת עם הקבלה לכאב גרון, בדיוק כמו שלא נקבל ונשלים שכל פעם שנאכל משהו יכאב לנו הגרון בעת הבליעה, כך לא ייתכן שבעת קיום יחסי אישות יהיה כאב לאישה. כמו שאנו נהנים מהאוכל ומהבליעה כך בדיוק צריך ליהנות מהחיבור הנפלא בין הגבר לאישה. כאב גרון יכול להיות מכמה גורמים, חוסר לעיסה של האוכל, פציעה או דלקת, ובאופן טבעי אם הכאב מתמשך גם ירד התיאבון ובעיקר חווית האכילה תהיה לא טובה ונחכה רק שהיא תגמר. כדי שלאישה יהיה חשק לקיום יחסים, עליה לצבור חוויות טובות מהחיבור ביניכם וזה אומר בשלב ראשון איתור מקור הכאב וטיפול שיעלים אותו לחלוטין (שים לב שלעיתים מדובר בתהליך ארוך שיכול להימשך שנים) ובנוסף דאגה לכך שהיא תפיק הנאה מקיום היחסים.

 

נספחים :


OhNut - אוונוט - לנשים הסובלות מכאבים ביחסים. וגיניסמוס/וסטיבוליטיס


אוונוט הוא פטנט אמריקאי חדש שהומצא על מנת להקל על זוגות שהאישה סובלת מכאבים בחבירה עמוקה עם בן זוג.

מדובר בצינורות גמישים שמולבשים על הפין כך שאפשר לקיים חבירה עד עומק מאוד קטן, לפי יכולת בת הזוג.

לבן הזוג: הדבר אינו מורגש שכן קצה הפין נמצא בתוך האישה אבל שאר הפין מתחכך בצינורות ובשבילו זוהי הרגשה "טבעית", כאילו כל הפין בתוך האישה.

לבת הזוג: החבירה יכולה להיות מאוד קטנה, כמה ס"מ בודדים של כניסת הפין אל תוך הנרתיק ולכן למי שסובלת מהתכווצות שרירים פנימית או אי נעימות נחסך הכאב שיש בזמן חבירה עמוקה.

הצינורות אינם מפריעים להוצאת הזרע.

 


מענג קלאסי בגודל מלא לגירוי מוגבר של נקודת ה-G וקבלת תחושת מלאות לאישה.

משמש גם כאביזר רפואי לעיסוי פנימי, לגירוי חיצוני של האזורים הארוגניים, ולמגוון אפשר

ויות הנאה בקיום יחסים.





 

משחת "ואהבתם" לסיכוך


מעצים את העונג המיני והתחושתיות בחבירה. מסייע לבני הזוג בזמן חבירה במקרה של יובש חלקי או מלא. תורם לשמירה על בריאות האיברים האינטימיים לאורך שנים. ידידותי לפיריון.

יעיל במיוחד במניעת כאבים או אי נעימות בחבירה וכן להקלה וריפוי תופעות גיל המעבר ואתרופיה נרתיקית.

ברישיון משרד הבריאות.



 

מאמרים הלכתיים הרלוונטיים לזוגות הסובלים מכאבים ביחסים

הרשמו וקבלו אחת לחודש את הירחון עם המאמרים החדשים

כיף שנרשמתם! הפתעה מחכה לכם במייל

שקופית2.JPG

הסדרה הטבעית של ואהבתם

 

לחיזוק החשק

והתפקודיות

המינית

smartmockups_knc56wgz.png

אנחנו מזמינים אתכם למקסם את אהבתכם בתוכנית הליווי הדיגיטלית המקיפה

נשואים בתשוקה

bottom of page