שליטה על שפיכה מוקדמת לאדם שומר מצוות
top of page

שליטה על שפיכה מוקדמת לאדם שומר מצוות

עודכן: 8 בפבר׳ 2021


תשרי תשע"ד (9/2013) עדכון: שבט תש"א (1.2021)

הקדמה

המטרה של מאמר זה הוא לתת עצות וידיעות בסיסיות בנושא של שליטה על שפיכת זרע לא רצוני בעת קיום יחסי אישות. עקב החובה ההלכתית למנוע שפיכת זרע לבטלה, ההנחיות הרגילות של תרגול בשליטה על השפיכה מעמידים אתגר הלכתי לגברים שומרי מצוות. המאמר יסייע בידיעה על השיטות השונות של שליטה על שפיכה, גם למי שהתרגול לא מתאים לו, או שאינו שומר מצוות, וחלק זה לא יהיה רלוונטי אליו.


המאמר אינו אקדמי עם מראי מקומות וכד', אך הוא מבוסס על המחקרים האחרונים, בין האקדמיים ובין על כתבים של רבנים (המעטים יחסית) שהתייחסו לנושא.


גברים רבים בעולם סובלים מתופעה המכונה "שפיכה מהירה" או בשמה היותר נכון: "שפיכה מוקדמת".


משמעות המונח היא פליטה של זרע זמן קצר לאחר חדירה או אפילו לפני או בתחילת קיום יחסי אישות. ההגדרה המעודכנת ביותר היא: שפיכה לא רצונית, כלומר לפני שהאדם רוצה את השפיכה.


מה היקף התופעה? שפיכה מקודמת כנ''ל היא התלונה המינית העיקרית של גברים צעירים עד גיל 40% לפי מחקרים רבים.

מה נחשב מהיר?

אין תשובה אחידה. הכל בעצם תלוי בידע ובציפיות. ישנם גברים שיכולים לחיות כל ימי חייהם בלי לדעת שיש להם כלל בעיה, ואכן אין להם בעיה עם זה. אם הם מסופקים מבחינה מינית לפי מה שהם יודעים, ובנות זוגם לא הביעו חוסר שביעות רצון ממצב זה, אכן אין להם בעיה, ולכן קשה להגדיר את התופעה הזאת כבעיה אקוטית.

מתי נגדיר את התופעה כבעיה הדורשת פתרון?

כאשר הפליטה מתרחשת באופן קבוע מחוץ לנרתיק. כלומר, כאשר הגבר לא מצליח להגיע לכדי חדירה, אז בהחלט ישנה בעיה הדורשת פתרון. כמובן, איני מתייחס במאמר זה לפעם או פעמים ראשונות של קיום יחסי מין של חתן צעיר ללא ניסיון מיני. במקרה זה, התופעה של פליטה בטרם חיבור היא נפוצה וטבעית. עוצמת ההתרגשות והקירבה האינטימית של הזוג לאחר חודשים או שנים של ציפייה גורמת או תורמת לפליטה מהירה, ובמקרה זה יש לתת לזמן לעשות את שלו, ואין צורך לרוץ למצוא פתרונות.


אך אם התופעה חוזרת על עצמה יותר מ – 5 ניסיונות של חיבור מיני (לאו דווקא 5 פעמים, ובחרתי במספר יחסי למספר ניסיונות סביר של ניסיונות חיבור), הייתי ממליץ לפנות לייעוץ של מדריך לחיי אישות או לחזור להתייעץ עם מדריך החתנים, אם זה שייך. אפשר גם להשתמש באחד הפתרונות המוצעים להלן המתאימים לסיטואציה.



אז מה הממוצע בכל זאת?

זה מאד מאד תלוי ובאמת אין תשובה אחידה. חתן צעיר – יפלוט מיד לאחר חדירה – או תוך כמה שניות. אדם נשוי 20 שנה – יכול לשהות דקה או חצי דקה או חמש דקות. יש הבדל מאד גדול בתנאים השונים, כגון: אדם שיש לו בעיית שליטה בשפיכה והוא מקיים יחסים פעם בשבוע יתקשה לשלוט, לעומת אדם המקיים יחסים כל יום. גם אדם שיש לו קושי בשליטה על השפיכה, ישהה את הפליטה אם הוא יקיים יחסים פעמיים ברצף. כמו כן, יש שונות באדם עצמו עקב תקופת לחץ, עייפות, רמת אלכוהול בדם וכד', ולכן, באמת אין תשובה אחידה.

יש צורך להגדיר מה הכוונה ב"משך זמן הפליטה".

בואו נתאר מצב שבני זוג עשו מה שמכונה בטעות "יחסים מקדימים" ) foreplay ( במשך שעה ]בטעות כיון שזה חלק מהותי מקיום היחסים[, וזה כלל ליטופים באיבר המין הגברי. לאחר מכן הזוג הגיע ליחסים מלאים הכוללים חדירה והגבר פלט תוך שניות מעטות, האם זו שפיכה מוקדמת או שזו תגובה טבעית לגירוי הרב שהוא חווה בשעה הקודמת? אז הוא בעצם הוכיח שליטה מלאה על הפליטה עד לרגע החדירה. לחלופין ייתכן מצב שזוג מתחיל את קיום היחסים שלו ע"י חדירה, ומרוב התרגשות מעוצמת החוויה והתשוקה, הגבר פלט תוך זמן קצר. האם במקרה זה לגבר ישנה בעיה? גם לא בהכרח. כיון שההשפעות השונות על מכלול החוויה המינית של הגבר הם אלו אשר יקבעו את משך זמן הפליטה.

אז איך נדע אם ישנה בעיה או לא?

אז דבר ראשון, אם הגבר מרגיש לאורך זמן שיש לו בעיה בחוויה המינית, אז אכן ייתכן שנגדיר את זה כבעיה. בצורה קצת יותר אובייקטיבית אפשר להגדיר את זה כך: אם הגבר נשוי מזה זמן רב (לפחות מעל שנה), והזוג מקיים יחסים באופן תדיר, והגבר מרגיש שתמיד יש לו פליטה במשך כמה שניות לאחר החדירה, אז ייתכן שיש לו בעיה.

השליטה על השפיכה תורמת לחוויה מינית חיובית הן עבור הגבר והן עבור האישה. עבור הגבר, עיכוב השפיכה מגביר את משך ההנאה המינית וההנאה מהשחרור כאשר מתרחשת פליטה. שפיכה מהירה משאירה את האדם לפעמים בתחושת תסכול של "נגמר מהר מדי" או שהוא לא הרגיש כלום. עבור האישה, משך החיבור והחיכוך יכול לגרום להרגשה טובה יותר והנאה מהחדירה. כאן יש מקום לציין שנשים רבות אינו מגיעות לאורגזמה עקב חדירה, ולכן הדבר הוא אישי ומשתנה מזוג לזוג.


אז מה ניתן לעשות על מנת להשהות את הפליטה?

להלן דרכי הטיפול המקובלים לנושא של שפיכה מוקדמת. חלק מההמלצות להלן מחייבים התייעצות או מרשם רופא כגון משחת אלחוש ותרופות. הדברים להלן הם בגדר אינפורמציה בלבד ולא כהמלצה מחייבת. ההמלצה היא ללכת מהקל אל הכבד. להתחיל בנשימות, חיזוק שרירי PC וכד', ורק לאחר מכן להתקדם לאמצעים של התערבות חיצונית.

  1. נשימות.

  2. חיזוק שריר PC.

  3. נקודות לחץ מעכבי שפיכה.

  4. תרגילים.

  5. משחת אלחוש.

  6. תרופות ממשפחת ה- SSRI.

1 . נשימות

נשימה נכונה תוך כדי קיום יחסים יכולים לעזור באופן כללי להרגעה והפחתת המתח המיני, תלוי במחשבה ובמעשה.


אנו נתרכז בנשימה היכולה לסייע בהפגת הצורך לפלוט.


הנשימה הנכונה היא נשימה עמוקה פנימה דרך האף (ולמי שסתום אפשר גם דרך הפה) עמוק לתוך הבטן, ולאחר שהייה של שנייה או שתיים, שחרור איטי דרך הפה.


נשימה זו מועילה כאשר האדם שם לב לצורך שלו לפלוט ועושה את הנשימות כמה שלבים לפני. לשם כך על הגבר להכיר את עצמו, ואת שלב האל-חזור. בשלב זה, הוא מרגיש צורך לעשות תנועות של קדימה ואחורה שיסתיימו בפליטה. משלב זה והלאה, אין לגבר שליטה על הפליטה. לכן, עליו להכיר מתי הוא נמצא כמה שלבים לפני (איך מכירים – בסדרת התרגילים להלן). ואז, כאשר הוא מרגיש את המתח המיני שנבנה בתוכו, אך עדיין הוא בשליטה, עליו להימנע מכל תנועה של האיבר, ולנשום עמוק מספר פעמים למשך כמה דקות, עד שהוא מרגיש שהצורך לפלוט נרגע. לאחר מכן הוא יכול לחזור לעשות תנועות של חיכוך, עד לפליטה או עד לניסיון נוסף של עיכוב הפליטה.

2 . שרירי PC באיזור פי הטבעת והפירנאום ישנם שרירים המכונים שרירי PC (Pubococcygeus Muscle). לשרירים אלו תפקידים שונים, ולענייננו הם יכולים לסייע בשליטה על פליטת זרע. איך מאתרים את השריר? בזמן שהגבר משתין, לעצור לשנייה את זרם השתן, השרירים שאיתם עושים את הפעולה הזאת, הם שרירי ה-PC.


איך מחזקים? יש שיטות שונות, והנה אחת. התרגול הוא כל יום 3 פעמים ביום. החזק את השריר במשך 10 שניות (שוב, כאילו אתה עוצר שתן), לאחר מכן הרפה במשך 5שניות, וחוזר חלילה 10 פעמים. אפשר לעשות את זה בכל מקום, כגון: בעמידה בתור לאוטובוס, בנהיגה, בשיעור וכד', כך שזה לא ממש מסובך. לאחר כשבוע של 10 פעמים לעלות בהדרגה לעשרים פעמים ואח"כ ל-30. זה שריר כמו כל שריר הדורש חיזוק, ולכן, צריך להמשיך לאמן אותו בעצם לכל החיים.


שיטה נוספת של חיזוק שרירי PC: 100 לחיצות של החזקת השריר, כל פעם לשניה אחת או קצת יותר. אפשר להגיע ל – 150 ליום.

בזמן יחסי אישות, כאשר רוצים למנוע שפיכה, מחזקים את השריר, והוא יכול לסייע לשליטה ומניעת השפיכה.

3 . נקודות לחץ מעכבי שפיכה

על מנת שתהיה שפיכה של הזרע, הזרע צריך לצאת מהאשכים ולעבור בצינורית הזרע עד לפי השופכה. ישנן כמה נקודות לחץ, המאפשרות עיכוב היציאה של הזרע על ידי הפעלה לחץ חיצוני לנקודות אלו. הנקודות הם:


א. בסיס האיבר (בחלק התחתון – במקום החיבור עם האשכים).

ב. מתחת לעטרה - בחלק התחתון של האיבר.

ג. בפירניאום – מרחק אצבע מפי הטבעת לכיוןן האשכים (שם יש צורך בהפעלת לחץ פנימי די חזק).


במקומות אלו אפשר להפעיל לחץ באמצעות היד של האיש או של האישה על מנת לעצור את יציאת הזרע. לא ניתן לעצור את הזרע כאשר הגבר נמצא בשלב האל-חזור (על זיהוי נקודה זו – בהמשך), אלא כמה שלבים לפני.

חסרונות: לא תמיד ניתן לזהות את המקומות, לא תמיד מספיקים להפעיל את הלחץ הדרוש. לפעמים הלחץ במקומות אלו או בסמוך להם גורמים לאיבוד השליטה ויציאת הזרע.

יתרון: אין צורך בתרופות או אמצעים חיצוניים, ויעיל לאחר תרגול וזיהוי המקום והלחץ הנדרש.


סיכום: לפעמים עוזר לאחר תרגול, ולפעמים לא.

4 . תרגול

ישנה סידרה של תרגילים המבוצעים על מנת לשלוט בשפיכה. בהדרכה הרגילה, חלק מתרגילים אלו אינם מתאימים לאדם שומר מצוות המקפיד על איסור הוצאת זרע לבטלה. לכן המלצתי החד משמעית היא לבצע תרגילים אלו לשליטה על השפיכה רק בהמלצת מטפל מיני מוסמך שיש לו רגישות לעולמו הרוחני של הפונה. ההצלחה של התרגילים אינם תלויים רק במילוי הוראות, אלא תלויים בדינמיקות רבות ובעיקרן שיתוף של בת הזוג, ולכן מומלץ להיות מלווה על ידי איש מקצוע.


יש שיטות שונות לגבי תרגולים אלו וחלקם נשענים על ידיעות עתיקות מהמזרח בתחום של התמרת האנרגיה המינית. יש גם תרגול של זיהוי של נקודת האל-חזור, כדי לדעת לעצור כמה שלבים לפני כן, ולא להגיע לידי שפיכה.

כאמור, כיוון שהאישה צריכה להיות שותפה לתרגילים, לכן אין ביכולתי לפרט את התרגילים באמצעות מאמר.


לכן, המלצתי היא למי שמעוניין לבצע תרגילים לשליטה מוקדמת לפנות להדרכה של מטפל מיני עם או בלי בת הזוג, ובפגישה זו יוחלט על דרך התרגול המומלץ. ניתן גם לחפש מדריכים למיניות שעוסקים בניהול אנרגיה מינית על פי ההלכה.



5 . משחת אלחוש

פתרון זה הוא חלקי בלבד. הוא מבוסס על הפחתת הרגישות באיבר של הגבר, ובכך להמעיט בהרגשת החיכוך הגורם לפליטה. מורחים משחה המאלחשת ומרדימה את האיבר. את המשחה אפשר לרכוש בכל בית מרקחת ללא מרשם. מבקשים משחה להפחתת כאב או גירוד. החסרונות בשיטה זו הם כמה: זה לא באמת יעיל, זה מרדים גם את האיבר של האישה עקב החיכוך, ההשפעה פגה לאחר זמן מה, או צריך לעצור באמצע היחסים כ- 5 דקות לפני החדירה על מנת שהוא יהיה יעיל.


סיכום:

  • לא מזיק ומועיל אך במעט.

  • מומלץ למי שמוכן ורוצה לקחת תרופה לטיפול בבעיה.

6 . תרופות ממשפחת ה- SSRI .



האמצעי הבא הוא פחות מומלץ כיון שהוא מצריך נטילת תרופות עבור בעיה לא רפואית. מצד שני, נטילת התרופות אכן מועילה, והמטרה של דף זה הוא לאפשר אינפורמציה, והבוחר יבחר.


המטרה המקורית של תרופות אלו הם טיפול פסיכיאטרי בדיכאון. משתמשים בתרופות אלו דיווחו על שיפור בתפקוד המיני ביחס לעיכוב השפיכה, וכך נודע שהם מסייעים גם לנושא זה. אופן השימוש בתרופות אלו הם ממש לא כמו ויאגרה (המסייע לבעיות זיקפה). ויאגרה זו סוג של תרופה שאדם לוקח זמן מה לפני פעילות מינית. התרופה מהמשפחה של SSRI (כגון:Seroxat, Paxxet וכד') דורשים נטילה קבועה למשך מספר ימים על מנת שהם ייכנסו למחזור הדם, ורק אז הם יכולים לסייע למטרה זו. על כן, על מנת שהתרופה תהיה יעילה (והיא אכן יעילה) על הנוטל לקחת את הכדורים לפחות כ-3 ימים לפני קיום היחסים ולמשך כל אותם ימים שבהם הוא מקיים יחסים. לזוגות שומרי מסורת אשר מקפידים על שבועיים הימנעות של יחסים, משמעות הדבר היא שהבעל יכול לעשות הפסקה של נטילת הכדור למשך כ-10 ימים מאז שהם נאסרו זה על זו, ולחזור ליטול אותם כ-3 ימים לפני ליל הטבילה. כמובן, השפעת הכדור משתנה מאדם לאדם וישנם אנשים שצריכים יותר ימים או פחות על מנת שהכדור ישפיע.


חסרונות: את הכדור מקבלים באמצעות מרשם בלבד לפעמים רק אצל פסיכיאטר, וזה החיסרון הגדול שלו, כיון שהוא דורש מרשם רופא. חסרון נוסף, הם תופעות לוואי. כמו כל תרופה, ייתכנו תופעות לוואי המשתנות מאדם לאדם. יש צורך לדווח לפסיכיאטר על תופעות הלוואי במידה וישנם, והאדם צריך לעשות את השיקול האם ה"מחיר" שווה תמורת מה שהוא מקבל מתרופה זו. החיסרון הברור הוא הצורך לקחת תרופה קבועה , קצת כמו הצורך של נשים לזכור לקחת גלולה למניעת הריון כל יום.


היתרון הגדול של התרופה הוא שזה עובד.


סיכום: מאמר זה בא לתת אינפורמציה בסיסית בנושא שפיכה מוקדמת בכלל עם דגשים לאדם שומר מצוות. אין פה המלצה לטיפול או תרגול כלשהוא, וההמלצה הטובה ביותר היא שהזוג יהיה מלווה על ידי מטפל מיני מוסמך על מנת לפתור את הבעיה הזאת או בעיה מינית אחרת שיש בין בני הזוג.

 

הרב רפי אוסטרוף

מחנך למיניות חיובית

קצת על הרב רפי אוסטרוף

ראש המועצה הדתית גוש עציון ומנחה למיניות חיובית

בוגר ישיבות מרכז הרב והר עציון

מייסד שותף של מרכז יה"ל - מרכז ייעוץ והדרכה לחיי אישות

בוגר הקורס לייעוץ בקדושה של מכון פועה ואוניברסיטת בר-אילן

ניסיון של 30 שנות נישואין, ולמעלה מ-20 שנות ניסיון בחינוך למיניות חיובית, הדרכת חתנים, חיתון וייעוץ לזוגות

יוזם ומנהל את הקורסים להדרכת חתנים וכלות מטעם המועצה הדתית גוש עציון

חשוב לי להפיץ את הידע שרכשתי במשך שנים רבות מניסיון מהשטח, של מה עליך לעשות / לא לעשות, כדי שחיי הנישואין שלך יצליחו.

אני מאמין גדול בכך שאנחנו יכולים ללמוד ולחנך את עצמנו כיצד לאהוב!


החזון שלי ללמד כמה שיותר זוגות לחיות חיי נישואין מאושרים לנצח,

ולהשפיע על כך שהמספרים העצומים של הגירושין יפחתו

הרשמו וקבלו אחת לחודש את הירחון עם המאמרים החדשים

כיף שנרשמתם! הפתעה מחכה לכם במייל

שקופית2.JPG

הסדרה הטבעית של ואהבתם

 

לחיזוק החשק

והתפקודיות

המינית

smartmockups_knc56wgz.png

אנחנו מזמינים אתכם למקסם את אהבתכם בתוכנית הליווי הדיגיטלית המקיפה

נשואים בתשוקה

bottom of page