כאבים במחזור | איך מקצרים מחזור | איך מטפלים בכאבי וסת? | איך מקצרים דימום ארוך ומוגבר? | שיטת שרמן
top of page

איך מטפלים בכאבי וסת? איך מקצרים דימום ארוך ומוגבר? הכל על שיטת שרמן

עודכן: 13 באפר׳ 2023

פניות רבות מגיעות לואהבתם בענייני אתגרים סביב המחזוריות הנשית והווסת. נשים שואלות תדיר בעניין כאבים חזקים בזמן הווסת, דימום וסתי ארוך וכבד (שעבור שומרות טהרת המשפחה - אינו משאיר הרבה ימי טהרה) ואתגרי פריון שונים (כמו עקרות הלכתית). אתגרי המחזוריות הנשית והשלכותיהם משפיעים באופן ישיר על היכולת למקסם את ההנאה והסיפוק מחיי אישות באופן שלם, ולכן כל הפניות האלו הביאו אותי להרים את הכפפה, ולכתוב באופן מפורט על השיטה שנותנת פתרונות מעשיים אמיתיים לכל האתגרים הללו (ולעוד הרבה אחרים) - שיטת שרמן.


כדי לתת לכם את המענה המקצועי ביותר, נפגשתי לשיחה עם שלומית מנדלבאום, העוסקת בלימוד שיטת שרמן, עיסוי רחם והדרכת הנקה, ומלווה נשים בתהליכי בירור והבנת הגוף. משלומית למדתי רבות על הגוף וכל זה רק מהנוכחות שלה, כי מהאנרגיה שהיא משדרת אי אפשר שלא להתמגנט ולשאוב השראה על קשב אמיתי וחיבור לגוף, ואתם הקוראות והקוראים תוכלו בינתיים ליהנות ממילותיה המחכימות וליישם פרקטיקות להיטיב עם החוויה האישית שלכם.


שלום שלומית, תוכלי להסביר בקצרה מהי שיטת שרמן?

שיטת שרמן היא דרך ללמוד איך לשתף פעולה עם הגוף שלי בזמן הווסת.

התרגלנו לחשוב על הווסת שלנו כמו שאנחנו חושבות על מערכת העיכול או על פעימות הלב. פעולות שהגוף שלי עושה, ואין לי השפעה עליהן. אולי זה ישמע מוזר, אבל הווסת הרבה יותר דומה לפעולות כמו נשימה, קינוח אף או הליכה לשירותים. זה יכול לקרות גם לבד, אבל זה יהיה הרבה יותר נעים, נוח ובריא אם אהיה שותפה פעילה.

מה המטרה של השיטה?

המטרה המרכזית של השיטה היא להחזיר את הווסת למצב טבעי. כלומר, אם הווסת היא תהליך שמתרחש בגוף באופן טבעי ומעיד על בריאות וחיוניות, הוא אמור להרגיש לנו טוב כמו תהליכים אחרים בגוף. תוכלי לפרט יותר איך עובדת השיטה?

הרעיון הוא מאוד פשוט:

בכל חודש הגוף של האישה בשלב הפורה של חייה, מתכונן לאפשרות של הריון. אחד הדברים המרכזיים שהוא עושה - זה לרפד את הרחם בשכבה רכה שנקראת רירית הרחם, שבתוכה יכול להתפתח עובר בחודשים הראשונים. הרירית צומחת על דפנות הרחם ומרפדת אותו מבפנים מכל הכיוונים, והיא מלאה בחומרי הזנה, ויטמינים ומינרלים. בסיום כל חודש, אם לא התחיל הריון, הגוף מרוקן את הרירית הזו ומפנה מקום לרירית חדשה שתבנה בחודש הבא.

בכדי לשחרר את הרירית מדפנות הרחם, הגוף מזרים אליו דם, שמטרתו לנתק את החיבור בין הרירית לרחם. לאחר שחתיכה של רירית מתנתק, הדם שוטף אותה החוצה, דרך הנרתיק.

בכל וסת מחדש - הגוף מזרים דם אל הרחם, בכדי לשחרר את הרירית מהדופן, ולשטוף אותה החוצה. החלק המורכב יותר בסיפור הוא הניתוק של הרירית מדופן הרחם. אחרי שרירית מתנתקת, היא זורמת יחסית בקלות במורד הרחם אל מחוץ לגוף. הזרמת הדם לרחם תתרחש בכל מקרה, אך אנו יכולות לסייע לרירית להתנתק על ידי הבנת מבנה הרחם ומיקומו באגן, למידת תנועות שמניעות את הרחם ומשחררות את הרירית, ושימוש בתנוחות התרוקנות בשירותים שמיטיבות עם הגוף וזרימת הדם לאגן.

לאיזה אתגרים או קשיים שחווה האישה השיטה יכולה לעזור?

השיטה יכולה לעזור לאישה שחווה קשיים עם המחזור החודשי שלה, ובמיוחד עם ימי הווסת. לנשים שיש להן וסת ארוכה, דימומים מתמשכים או דימום כבד, גם כשזה קורה בעקבות שימוש בהתקן. מאחר ואנו משתפות פעולה עם ניתוק הרירית וריקון הרחם, התהליך נהיה יעיל יותר, ומצריך פחות זמן ופחות הזרמת דם. נשים שסובלות מכאבים בזמן הווסת יכולות לחוות הקלה גדולה בעקבות שימוש בשיטה. ישנן הרבה סיבות לכאבי וסת, ואחת המרכזיות שבהן היא תקיעות של דם ורירית ברחם. כשאנו מזהות את בקשת הגוף להתרוקן ומסייעות לניתוק הרירית - התקיעות משתחררת, וכך גם הכאב. השיטה יכולה לסייע מאוד גם לנשים ששומרות הלכות טהרה והווסת שלהן ארוכה או שהסיום שלה נמתח ונמתח, ובפרט לנשים שמתקשות להרות. במקרים בהם הדימום מתארך והטבילה מתעכבת (מצב שנקרא לפעמים "עקרות הלכתית"), והביוץ מתרחש לפני הטבילה, השיטה יכולה לסייע לקצר את ימי הדימום ולהקדים את הטבילה.

בנוסף, הרבה נשים חוות הקלה משמעותית במצבי הרוח שמלווים את הווסת ואת התקופה שלפניה (במיוחד pms). יש לזה סיבות פיזיולוגיות (למשל- פחות דימום, פחות כאבים, פחות פדים- בהחלט משפר את מצב הרוח!) ויש גם סיבות מורכבות יותר. כשאני מבינה מה עובר עלי לאורך החודש, אילו שינויים בגוף ובמוח מביא איתו השינוי ההורמונאלי, אני יכולה להתנהל מתוך היכרות והבנה, פחות להתנגש בעצמי ויותר ללכת יד ביד עם הגוף.

שלומית מנדלבאום
הווסת דומה לנשימה. זה יכול לקרות לבד, אבל יהיה נעים יותר אם אהיה שותפה פעילה. שלומית מנדלבאום

איך השיטה עובדת? מה האישה צריכה לעשות בפועל?

במהלך היומיום שלנו, כולנו מנהלות שיחות עם הגוף שלנו, כל הזמן. אנחנו לא צריכות לחשוב על זה, זה פשוט קורה. אני שומעת כשהגוף שלי מאותת לי. שומעת שהגוף עייף, או צמא, או שאני צריכה לשירותים, ואני גם יודעת מה אפשר לעשות. והנה אני מקבלת וסת, ו-אופס! אני לא שומעת. הרחם מסמן לי לסייע בתהליך ניתוק הרירית, מבקש ממני לנוע או להתרוקן, א


בל אני - לא שומעת כלום. וגם אם אני אשמע, מה אני יודעת לעשות? לשים פד? לקחת אדוויל? יש לנו איזו חתיכה חסרה בפאזל. לא לימדו אותנו לשמוע את הרחם, וגם לא למדנו מה לעשות עם הבקשות שלו. וזה הלב של שיטת שרמן. ללמוד מחדש לשמוע את הסימנים של הגוף בימי הוסת, ולהיזכר איך אפשר לשתף פעולה עם הגוף, ולתת מענה לצורך שעולה. בעצם זה לא חדש לנו. נולדנו עם הידע הזה, פשוט כי נולדנו נשים. אולי הוא רדום, אבל אנחנו יכולות להתעורר, ולהיזכר בתבונת הגוף שלנו. ללמוד מחדש לעשות את מה שהגוף שלנו נולד לעשות.

הניתוק של הרירית מדופן הרחם נעשה בצורה הטובה ביותר כשיש שיתוף פעולה בין הפנים לחוץ. קצת כמו לשטוף ידיים אחרי שהכנתי בצק. אני אשים את הידיים מתחת לברז, ובאותו הזמן אשפשף אותן בעדינות זו בזו. הגוף שלנו אחראי על פתיחת הברז (להזרים דם לרחם), ואנחנו אחראיות לשפשף את הידיים בעדינות (להניע את הרחם ולהרפות אותה). לאחר מכן נוכל לרוקן את הרירית והדם בשירותים, בעזרת תנוחות שמותאמות לגוף שלנו. בצורה כזאת, הווסת יכולה להיות קלה יותר, יעילה יותר וקצרה יותר.

חשוב להבין שאין בשיטה הבטחה שהווסת תתקצר או שהכאבים ייעלמו. הגוף שלנו אינו מכונה ואין כפתור שאפשר ללחוץ עליו וכל הבעיות יפתרו. כן יש כאן הזדמנות נהדרת להכיר לעומק את המערכת הנשית, להבין כיצד לפעול איתה נכון בשיתוף פעולה, וכשאנחנו מקשיבות לגוף - הוא אומר תודה. כל גוף בדרכו.

האם יש נשים ששיטת שרמן לא מתאימה להן?

השיטה מתאימה כמעט לכל אישה או נערה, בתקופה המחזורית בחייה. התנועות והתנוחות הן פשוטות לביצוע, ולא דורשות כוח או גמישות מיוחדים, ויש מגוון של תנוחות ותנועות שניתן לבחור מתוכן את אלו שמתאימות לך. בנוסף לעבודה עם הגוף, השיטה משלבת גם כלי עבודה מחשבתיים-קוגניטיביים. יחד עם זאת, מאחר שהשיטה מעודדת התרוקנות של הרחם, יש מקרים מסוימים בהם היא לא תתאים להריון. אם את בהריון ורוצה ללמוד את השיטה, במיוחד במקרה של הריון בסיכון, חשוב שתתייעצי עם רופאת נשים או עם פיזיותרפיסטית רצפת אגן שמכירות אותך ואת סיפורך האישי, בכדי להבין מה מתאים לך ומה פחות.

בנוסף, אם יש לך סיפור של פציעה או קושי אחר ברצפת האגן, חשוב להתייעץ עם פיזיותרפיסטית רצפת אגן לפני תחילת התרגול. במקרים אלו ייתכן שלא תוכלי להשתמש בכל התנוחות, אך מצד שני - דווקא כשיש שם קושי, הלימוד יכול להיות משמעותי במיוחד, ולתת לך כלים שיהיו רלוונטיים לא רק לווסת אלא ליומיום ולהתרוקנות בכלל.

תוכלי לשתף ב"סיפורים מהקליניקה" שלך?

לפני כמה שנים למדה אצלי נערה בכיתה י', בסדנה קצרה של יסודות השיטה. היא באה כי טמפונים ותחבושות לא היו לה נוחים, והיא חיפשה פתרון אחר. שבוע אחרי סוף הסדנה היא התקשרה ואמרה לי- "זה לא עובד לי. אני לא מרגישה כלום". אמרתי לה "תקשיבי, כבר כמה שנים שהגוף שלך התרגל לעשות משהו אחר, תני לו זמן. תני לך זמן". אחרי 3 חודשים ראיתי אותה ברחוב רצה לאוטובוס, והיא צעקה לי מרחוק "שלומית נראה לי שזה מתחיל לעבוד!" והמשיכה לרוץ. שנתיים אח"כ נפגשנו שוב, והיא סיפרה שאחרי שהיא הפסיקה "לעשות את זה" ונתנה לגוף שלה להוביל, דברים התחילו להשתנות. בהדרגה היא גילתה שהיא צריכה פחות ופחות אמצעי ספיגה, היא מרגישה מתי הגוף מבקש והולכת להתרוקן בשירותים, ובתור בונוס - נעלמו לה כאבי הגב שליוו את הווסתות שלה מאז כיתה ו'. זה שימח אותי. זו היתה הפעם הראשונה שהעברתי סדנה קצרה, שיש בה רק חלק מהכלים והתנוחות, ותהיתי ביני לביני כמה אפשר לקבל ממפגש קצר כל כך. ומסתבר שאפשר. בסופו של דבר - הגוף שלנו חכם, הוא יודע. כשאנחנו פותחות פתח להיזכרות, קורים דברים טובים.


הייתה גם בחורה צעירה שבאה לסדנה בעקבות חברה שלה. למרות שהיא אמרה שאין לה קושי מיוחד, והיא בסדר עם הווסת שלה, היא פשוט לא מכירה מספיק ולא כל כך מחוברת לגוף שלה. אחרי שני מפגשים יש הפסקה של חודש, כדי שכל אחת תוכל לחוות וסת ולהתנסות, ובתחילת המפגש השלישי יש נשים שמספרות איך הייתה הווסת שלהן החודש. היא הגיעה למפגש השלישי, וכשסיפרה איך היה החודש, היא אמרה שנראה לה שזה עבד. אז חברה שלה שאלה אותה - מה את מתכוונת שזה "זה עבד" ? אז היא ענתה - "הווסת התקצרה לי מ-7 ימים ל-4 ימים, וגם היה הרבה יותר כיף". החברה שלה הסתכלה עליה במבט משועשע, וכולנו צחקנו. מה שכן, היא אמרה - זה דורש הרבה עבודה. צריך לחשוב על זה כל הזמן. להשקיע אנרגיה. זה קצת מעייף…אז אמרתי לה שנכון. ללמוד דבר חדש זה מעייף. אבל זה לא תמיד יהיה ככה. ללמוד שיטת שרמן זה קצת כמו ללמוד נהיגה. בהתחלה זה מורכב, וזה המון דברים לזכור ולעשות בבת אחת - להסתכל במראה הימנית ואז בשמאלית ואז על הכביש, ולהעביר הילוך ולסגור חלון, ולהתסכל על כל התמרורים. אבל אחרי כמה שיעורים זה נהיה קל יותר, ואחרי שנה זה כבר ממש פשוט. ובאיזשהו שלב זה הופך להיות כמעט אוטומטי - את נכנסת לאוטו ולפני ששמת לב את כבר בבית. אחרי כחצי שנה היא שלחה לי הודעה, ואמרה שזה באמת נהיה חלק מהשגרה. נכון שלפעמים צריך יותר תשומת לב, ובימים שהיא יותר פנויה היא יותר פעילה. אבל הגוף כבר יודע מה לעשות, וזה כל כך אחרת. היא כתבה שכל השנים היא היתה בטוחה שככה זה וסת - הרבה דם, הרבה בלאגן, הרבה עייפות והרבה כביסה. ופתאום היא גילתה שלא רק שאפשר שזה יהיה אחרת, אלא שזה גם אמור להיות אחרת. כי זה בטבע שלנו.


ועוד סיפור שזכור לי, בתחילת השנה התקשרה אליי אישה, ואמרה שהיא נואשת. יש לה ווסת של 8 ימים, עם דימום מאוד כבד, ומלווה בכאבים חזקים ביותר. היא אמרה לי - "אני מחסלת שלוש חבילות של תחבושות אקסטרה לארג' אולטרה נייט, חיה על כדורים במשך שבוע, ובשאר החודש מבלה במרפאה כי מרוב דימום יש לי אנמיה ואני צריכה לקבל ברזל בווריד". היא אמרה שהיא מרגישה שהווסת משתלטת לה על החיים, ושאלה אם אוכל לעזור לה. כשאני פוגשת מישהי כזו, השאלה הראשונה שלי היא אם היא עשתה בדיקות כלשהן, כי אולי יש כאן בעיה רפואית וחשוב לברר את זה . היא אמרה שעברה המון בדיקות אצל כמה וכמה רופאים, וכולם אמרו לה שהכל בסדר. הסברתי לה איך השיטה עובדת ומה העקרונות, ובכל מקרה שאני לא יכולה להבטיח לה שיהיה שיפור, והזמנתי אותה להצטרף. כשנפגשנו בסדנה, ודיברנו, היא אמרה שיש לה סיפור ארוך עם הגוף שלה, ושזה משפיע לה על הרבה דברים בחיים, ובמיוחד על המחזור. כשלמדנו על התנוחות היה לה קשה להזיז את האגן או להרגיש בנוח בתנוחות התרוקנות, והיה לה פרצוף של - "לא נראה לי שזה יעבוד אצלי. לא פותרים בעיות של שנים בסדנה קצרה וכמה תנועות פשוטות". אני מודה שגם לי היו חששות. לא חששתי ש-"זה לא יעבוד" כי זה טבעי לגוף שלנו. מה שנכון לנו יוכל להתרחש, אבל כשיש הרבה ניתוק מהגוף, זה יכול לקחת זמן להתיידד מחדש. המפגש הסתיים, וכולן הלכו הביתה. שבועיים אח"כ אני מקבלת ממנה הודעה- "שלומית את לא תאמיני, הווסת שלי נגמרה אחרי 5 ימים, והשתמשתי בחצי מכמות הכדורים, והרבה פחות פדים! לא יודעת מה בדיוק עשיתי אבל זה עובד..." זה הזכיר לי את אחד הדברים שאני הכי אוהבת בשיטת שרמן - זאת דרך פשוטה לעבוד נכון עם הגוף. הגוף שלנו הרבה יותר חכם ממה שניתן לחשוב, הוא יכול ללמוד מהר, ולהבריא מהר.

 

המראיינת, לימור קליינמן, מייסדת "ואהבתם". יועצת מינית מוסמכת, מדריכת כלות, ובלנית מתנדבת במקווה טהרה לנשים.

המרואיינת, שלומית מנדלבאום, גרה בגוש עציון, אישה, בת זוג, אמא. עוסקת בלימוד שיטת שרמן, עיסוי רחם מסורתי והדרכת הנקה, ומלווה נשים במחזוריות. 052-5802916 Shlomit3m@gmail.com

 

נספחים :

שו"ת ומאמרים לקריאה ועיון המומלצים לקריאה בהקשר מאמר זה:

 


משחת ואהבתם לסיכוך

מעצים את העונג המיני והתחושתיות בחבירה. מסייע לבני הזוג בזמן חבירה במקרה של יובש חלקי או מלא. תורם לשמירה על בריאות האיברים האינטימיים לאורך שנים. ידידותי לפיריון.

יעיל במיוחד במניעת כאבים או אי נעימות בחבירה וכן להקלה וריפוי תופעות גיל המעבר ואתרופיה נרתיקית.

ברישיון משרד הבריאות.






הרשמו וקבלו אחת לחודש את הירחון עם המאמרים החדשים

כיף שנרשמתם! הפתעה מחכה לכם במייל

שקופית2.JPG

הסדרה הטבעית של ואהבתם

 

לחיזוק החשק

והתפקודיות

המינית

smartmockups_knc56wgz.png

אנחנו מזמינים אתכם למקסם את אהבתכם בתוכנית הליווי הדיגיטלית המקיפה

נשואים בתשוקה

bottom of page