יחסי אישות בזמן הריון
top of page

יחסי אישות בזמן הריון

עודכן: 24 בינו׳ 2021

הערה: מסמך זה נכתב על ידי איש. ראוי לקרוא מסמך מקביל ונוסף שנכתב על ידי אישה. ייתכן שיהיו פערים והיא תדגיש דברים נוספים ואחרים.

הערה שנייה: כל הכתוב להלן מתייחס להיריון תקין. בכל מצב אחר או חשש כלשהוא, יש להישמע להוראות הרופא.


חז"ל במסכת נידה ל"א ע"א התייחסו ליחסי אישות בזמן הריון:

תנו רבנן: שלשה חדשים הראשונים תשמיש קשה לאשה וגם קשה לולד, אמצעיים קשה לאשה ויפה לולד, אחרונים יפה לאשה ויפה לולד, שמתוך כך נמצא הולד מלובן ומזורז.

(רש"י עצמו כותב במקום זה שהוא אינו יודע למה זה קשה לאישה). הראב"ד, בספרו בעלי הנפש בשער הקדושה, כותב שיש ארבע כוונות בקיום יחסי אישות והשנייה היא כוונה לתיקון הוולד על פי הגמרא לעיל והיא נחשבת כוונה טובה וחיובית.


גם בספרות המקצועית, כל עוד האישה בריאה ולעובר היריון תקין, אין מניעה לקיים יחסים ואף ממליצים על כך מבחינה ריגשית. אמנם ברפואה המודרנית אין מידע על ההשפעה של קיום יחסים על העובר.


יש לתת את הדעת על השינויים הגדולים העוברים על גוף האישה. גברים נולדים בגוף שילווה אותם כמעט ללא שינוי עד שייפרדו מהעולם. חוץ מהסרת הערלה ומגדילת שיער (וכמובן גידול כרס), לא חלים שינויים משמעותיים בגופם. גופן של נשים, לעומת זאת, עובר שינויים מהותיים וקיצוניים במהלך החיים: וסת, היריון, לידה, הנקה, גיל המעבר ועוד. השינויים הללו משפיעים על ההורמונים בגופה של האישה והם יכולים לגרום לירידה ברמת הטסטוסטרון, הוא ההורמון המשפיע במוח על החשק המיני.


כמובן, הרגישויות משתנות מאישה לאישה אבל באופן כללי ניתן לומר כך: הטרימסטר הראשון מאופיין ברגישות לריחות, בחילות, חולשה, הקאות, עייפות ועוד – וזה כמובן משפיע על תדירות היחסים ואיכותם. בטרימסטר השני, יש נשים שחוות עלייה בחשק המיני, לעתים אפילו יחסית לזמנים רגילים. בטרימסטר השלישי נשים רבות חוות כבדות וחוסר נוחות.


לעומת כל השינויים האלו, אין שום שינוי בגופו של הגבר. לכן, עליו להתאים את הציפיות שלו למה שעובר על אשתו. אם ידוע שבשליש ההיריון הראשון האישה לא מרגישה במיטבה, אי אפשר לצפות שהיחסים יהיו תקינים.

השינויים שעוברים על גוף האישה גם יכולים להשפיע על התדמית שלה בעיני עצמה. יש נשים שההיריון גורם להם להרגיש את הגוף ואת הנשיות שלהן בצורה נפלאה ויש נשים ששונאות את הכבדות ואת השומן של הגוף ובשל כך לא יכולות לתאר את עצמן גם מקיימות יחסי אישות במצב זה.


גם בעיני האיש יכולים להיות שינויים. הוא התרגל למשהו אחד, ובהדרגה הגוף של אשתו נראית אחרת לחלוטין. בעיניי זה נפלא ואפילו יכול להיות מושך מבחינה מינית, כי הרי על ידי ההיריון האישה מבטאת את שיא הנשיות שלה – להיות אם כל חי. אך יש גברים שהמראה הזה לא מושך אותם. אישית אני חושב שהאיש צריך להחליף את הדיסקט בראשו ולראות את היופי ואת המשיכה בהיריון של אשתו, אבל לא לכולם זה בא בצורה טיבעית.

עקב השינוי בגוף האישה, זה הזמן להמציא חידושים ביחסי האישות שיתאימו למצב החדש. אפשר לנסות תנוחות חדשות, כיון שהתנוחה הרגילה יכולה להיות לא נוחה וכבדה על גוף האישה.

[הערה: רוב הפוסקים מתירים שימוש בתנוחות שונות כולל תנוחת האיש מאחור, ובפרט בזמן היריון. הרחבתי על כך בסיפרי "לדעת לאהוב". אין זה המקום להרחיב על כך, עיינו לדעת לאהוב נספח א' ו"שמחת הבית וברכתו עמ' 63].

תנוחת האיש מאחור בשכיבה

שוכבים על המיטה כאשר גב האישה הוא מול הבטן של האיש. האיש יורד קצת למטה ומתאים את עצמו לגוף האישה. האישה מרימה את רגלה העליון ומאפשרת גישה וכניסה לאיבר של האיש.


תנוחת האיש מאחור בכריעה

האישה כורעת על ברכיה והאיש עומד על ברכיו. אפשרות אחרת היא שהאישה כורעת בקצה המיטה והאיש עומד וזה מאפשר כניסה מאחור מבלי ללחוץ על הבטן. אמנם זה לא תנוחה אידיאלית לחלק מהנשים בגלל הצורך של כריעה, אך היא יכולה להיות מהנה ונעימה גם לה וגם לו.


תנוחת כוכב

האישה שוכבת על גבה. האיש שוכב לימין האישה על צדו השמאלי. האישה מגביהה את רגלה הימנית ומכניסה תחתיו את רגלו הימנית ומעל רגלה השמאלית. האיש רוכן לכיוון האישה ואז הוא יכול להכניס את הפין שלו לפות של האישה. אמנם זה נשמע מסובך אך בפועל זו תנוחה קלה ונעימה המאפשרת גישה לאישה לעצמה והכנסה קלה של איבר האיש מבלי לגרום לחוסר נוחות לבטן של האישה. [תנוחה זו היא מעולה לגירוי הדגדגן על ידי האישה בזמן יחסים גם ללא קשר להיריון]. (מתוך: רייצ'ל סוויפט, עינוגי אישה, הוצאת אחיאסף).


לסיכום: היריון הוא תקופה נפלאה של תשעה חודשים שהאישה והאיש מותרים זה לזה ללא הפסקות. זה הזמן להתרגל למגע לא-מיני או לשינויים בתחושות של הגוף שיכולים להתפתח לחוויות חדשות. על האיש להיות רגיש ביותר לשינויים העוברים על אשתו. בזמן ההיריון ראוי לייחד זמן ללימוד מעלת המשפחה והלידה על מנת להתכונן לשלב הבא של חיי הזוג, והוא כניסת גורם שלישי נוסף, יצירת שניהם ביחד עם רבש"ע, לתוך חייהם. ככל שידברו ויתכוננו לשלב זה, כך הם יהיו מוכנים יותר לשינוי המשפחתי המשמעותי שעומד להתרחש בחייהם לסוף תשעה חודשים.


מזל טוב!

היריון היא תקופה נפלאה של תשעה חודשים שהאישה והאיש מותרים זה לזה ללא הפסקות.

הרשמו וקבלו אחת לחודש את הירחון עם המאמרים החדשים

כיף שנרשמתם! הפתעה מחכה לכם במייל

שקופית2.JPG

הסדרה הטבעית של ואהבתם

 

לחיזוק החשק

והתפקודיות

המינית

smartmockups_knc56wgz.png

אנחנו מזמינים אתכם למקסם את אהבתכם בתוכנית הליווי הדיגיטלית המקיפה

נשואים בתשוקה

bottom of page