טיפול מיני בנפגעי הפרעה פוסט-טראומתית
top of page

טיפול מיני בנפגעי הפרעה פוסט-טראומתית

עודכן: 24 בינו׳ 2021


הפרעת-דחק-בתר-חבלתית (PTSD) המוכרת בשם העממי "פוסט טראומה", הינה מצב נפשי מתמשך הנגרם אחרי ארוע טראומתי – כלומר, ארוע שלילי מפחיד הכולל סכנת חיים ממשית, או עדות למצב קשה שכזה. אותו מצב נפשי מתמשך עשוי לכלול בין השאר: שינויים חדים במצבי רוח, חוויות דכדוך וחרדה, "פלשבקים" וזכרונות קשים בצורות נוספות (קולות, ריחות, טעמים וכו'). הסובלים מההפרעה עשויים לפתח קשיים שונים כמו המנעויות מיצירת קשרים חדשים וניתוק קשרים ישנים, התפרצויות כעס ("פתיל-קצר"), בעיות שינה, חרדות ועוד ועוד ועוד...

PTSD

תחום מרכזי עליו משפיעה ההפרעה הינו התחום המיני. מיניות בריאה, מספקת ושמחה מהווה צורך אנושי בסיסי, נוסף לכך היא משאב משמעותי בתהליך ההחלמה ובחזרה לתפקוד המלא. למרות מרכזיות הנושא וחשיבותו לאיכות החיים האישית והזוגית, לצערי לא מרבים לשוחח עליו. ההפרעה עשויה לפגוע בדרכים שונות בתפקוד המיני התקין. למשל: מצבי רוח קיצוניים מרחיקים בין בני-הזוג באופן נפשי וגופני, חרדות פוגעות בחשק המיני, התפרצויות זעם מעוררות כעס ומקשות לייצר אינטימיות, פלשבקים מבטלים את הרוגע והנינוחות הנדרשות לשם תפקוד מיני תקין, ועוד ועוד... כללו של דבר ההפרעה עשויה להשפיע באופן חמור על כל היבט של התפקוד המיני - הנפשי והגופני. החל מבעיות בחשק המיני וכלה בתפקוד המיני הגופני. יתרה מזו, גם בת-הזוג (או בן-הזוג) ותפקודה המיני שלה, עשוי להיות מושפע מההפרעה כתגובה להפרעה.

במקום עבודתי ב"מרכז רפואי רעות" במחלקה לשיקום וטיפול מיני, שם אני מרכז את תחום הטיפול המיני בנפגעי PTSD, הצטבר ידע ממוקד רב בנושא טיפול מיני בנפגעי טראומה. שנים של עבודה טיפולית בנפגעי צה"ל וכוחות הבטחון, ועם נפגעי טראומה שונים, ביססו גופי ידע וכלי עבודה ממוקדים לשיקום התפקוד המיני.

זכור לי במיוחד סיפורו של עמוס (שם בדוי) שנפצע אנושות בעת שרותו הצבאי. הוא השתחרר מהשרות ולאחר תהליך ממושך יצא מכלל סכנה והחלים. עמוס השתקם גופנית ונותר עם מגבלות קלות מסוימות. בניגוד לגוף, המצב הנפשי היה שונה בתכלית השינוי: לאחר הפציעה חל שינוי ניכר בהתנהגות עמוס – הוא הרבה לכעוס, נהיה קצר-רוח וציני והחל לנתק קשרים משמעותיים בחייו. חרדות שונות החלו לצוץ. מתח,חרדה, מצבי רוח משתנים – נהיו חלק משגרת יומו. מהיותו גבר חברותי ואהוב, החל להיות מופנם ובודד... למרות כל הסימנים – עמוס לא קישר בין התנהלותו לטראומה אותה עבר. הוא כעס והאשים את עצמו – דבר שהגביר את רמות המתח והחרדה... לימים אחר שהתחתן הבעיות התגברו עד כדי כך שהחלו להופיע הפרעות בתפקוד המיני. כך נוצר מצב מתסכל שנוסף לחרדה הנובעת מה-PTSD התהוותה חרדה מעצם התפקוד המיני עצמו. עמוס הרגיש "שאינו גבר", ואשתו הרגישה לא נחשקת ודחויה. הבעיות בתחום האינטימי הרחיקו עוד יותר את בני הזוג והמצב נהיה קשה מנשוא. כל ענין קטן הפך לנושא עצום למריבה וכמעט ואי אפשר היה כבר לחיות ביחד... בני הזוג לא יכלו לשאת יותר את המצב וכמוצא אחרון החליטו לפנות אלינו לטיפול.

בתהליך מופלא שעברו עמוס ואשתו – למדו להכיר את ההפרעה וללמוד לנהל אותה במקום שהיא תנהל אותם. ראשית למדו שעמוס לא בחר בהפרעה ולא מעוניין בה, ולכן אין טעם לכעוס על ההתנהגויות הנובעות ממנה. אשתו של עמוס למדה שההתפרצויות כלל לא קשורות אליה, אלא נובעות מהארוע הטראומטי בעבר. הבנה זו אפשרה לה להיות רגישה כלפי הכאב של עמוס ולאפשר יצירת קירבה נפשית וגופנית. כך, בני הזוג חלקו אחד עם השני את רגשותיהם וחששותיהם , את חלומותיהם וכאבם, את התסכולים וההצלחות, ואת הציפיות והתשוקות... שיחות קרובות ואינטימיות כאלו הקלו מאוד על הכאב והחשש ופתח פתח לעבודה משמעותית אפילו עוד יותר... בהמשך עמוס למד שיטות ממוקדות להרגעות ולשליטה עצמית, למיקוד ויצירת נינוחות. בתחילה תרגל אותן לבד ולאחר מכן בנוכחות אשתו. דימויו הגברי של עמוס החל לעלות. היכולת לשתף, והיכולת להגיע במצב רגוע ונינוח ליחסי מין החלו להשפיע על הגוף בנוסף לנפש. ההבנה כי שניהם נמצאים במסע משותף וכי אחד יכול לעזור לשני בדרך, בד-בבד עם שחרור רגשות האשם המציקים, הורידה אבן כבדה מליבם של עמוס ואשתו. האהבה והתשוקה החלו חוזרים לקשר. התפקוד המיני חזר אט אט לאיתנו ובסוף הטיפול בני הזוג היו שבעי רצון מהקשר המיני והרגשי ביניהם. למרות שגם בסוף הטיפול נותרו התפרצויות ספורות של עמוס, בני הזוג לא אפשרו למצבים אלו לקלקל את הזוגיות שלהם...

אז לסובלים מההפרעה ברצוני לומר מעומק הלב מספר דברים:

  • ראשית, אל תתביישו! קחו אחריות על מצבכם אבל אל תאשימו את עצמכם בו. זה מאוד טבעי ומובן שההפרעה משפיעה גם על התפקוד המיני שלכם.

  • שנית, השתדלו ליצור אקלים זוגי אינטימי נעים לשוחח מלב אל לב על הדברים...

  • ואחרונה, גם אם זה לא הולך לבד - יש מה לעשות! שברו את מעגל השתיקה וההדחקה ופנו לגורם מוסמך שיעזור לכם לצאת ממעגל אין סופי של סבל ובדידות. אין שום סיבה הגיונית לכך שתמשיכו לסבול – סבלתם כבר מספיק!

מאחל בריאות נפשית וגופנית, אישית וזוגית והרבה מיניות שמחה בריאה ומיטיבה...

 

הכותב, מושון לוינגר, בעל תואר M.Sc. , M.Sw, אחראי על תחום הטיפול המיני בנפגעי פוסט-טראומה ב"מרכז רפואי רעות", ת"א.

NLP ,Master&Trainer. מטפל זוגי מוסמך, מטפל מיני מוסמך, מרצה ומעביר סדנאות.

הרשמו וקבלו אחת לחודש את הירחון עם המאמרים החדשים

כיף שנרשמתם! הפתעה מחכה לכם במייל

שקופית2.JPG

הסדרה הטבעית של ואהבתם

 

לחיזוק החשק

והתפקודיות

המינית

smartmockups_knc56wgz.png

אנחנו מזמינים אתכם למקסם את אהבתכם בתוכנית הליווי הדיגיטלית המקיפה

נשואים בתשוקה

bottom of page