על חרדת ביצוע והשפעתה על התפקוד המיני
top of page

על חרדת ביצוע והשפעתה על התפקוד המיני

עודכן: 24 בינו׳ 2021


כבר שעה וחצי שיובל מתהפך במיטה מצד לצד ולא מצליח להרדם... כבר ממש מיואש... מחשבות מטרידות מעסיקות את מוחו העייף:

"אתמול לא נרדמתי, ומחר אני חייב להיות במיטבי בעבודה..." "מחר יום משמעותי ושוב אהיה עייף"… "אני חייב להרדם!"

"חייב…חייב…חייב…" "לעולם לא אצליח להרדם בזמן… "

"מה יהיה איתי?!…"


חרדות.

 

באופן פרדוקסלי, ככל שיובל מנסה להרדם יותר, כך הוא מצליח פחות. מכיון שהמחשבות המעיקות והחרדות מלחיצות את יובל ומרחיקות אותו מההרדמות הנכספת…ככל שהוא מתרכז בהן יותר, כך הוא נלחץ, מתרגז, נהיה מתוח וממורמר, והשינה המתוקה הרחק הרחק חומקת…

יובל ידידנו סובל מ"חרדת ביצוע". הוא חרד מכך שלא יצליח ב"משימת ההירדמות" ויגרום לעצמו נזק. יובל נואש ואינו יודע מה לעשות. במקום להרגע, הוא נלחץ ומחמיר את המצב.

חרדת ביצוע הינה גם אחת הבעיות השכיחות אצל גברים ונשים בתפקוד המיני.מיניות אמורה להיות אחת החוויות המהנות והמענגות ביותר. מנגד, חרדת הביצוע מקשה על היכולת להתרכז, להרגע, להנות ולהתענג ולחוות את החוויה המינית כארוע משמח.מין כמובן, אינו רק פעולה טכנית אלא כולל בתוכו על שלל החוויות והרגשות הללו, כאשר המוח טרוד, לחוץ וחרד - בלתי אפשרי להתרכז במיניות מהנה... תשומת הלב מוסטת לחרדה ובנוסף לחוויה הרגשית השלילית, גם הגוף יגיב בהתאם.

חרדת ביצוע עשויה לנבוע מגורמים שונים. ביניהם:– פחד לא לספק את בן/בת-הזוג במיטה– פחד לא להגיע לאורגזמה– פחד מחוסר תפקוד מיני– דימוי גוף שלילי– קשיים ביחסים– הפרעות חרדה נוספות– ועוד ועוד ועוד

מכיון שאחת התופעות המתרחשות בזמן לחץ וחרדה היא כיווץ כלי-דם. הגבר עשוי לסבול מכך שפחות דם יגיע לפין ולכן יתקשה להגיע לזקפה. גם אצל נשים החרדה תשפיע מלבד על התחושה הנפשית גם על הביטויים הגופניים של עוררות מינית. (למרות שאלו פחות בולטים לעין)

כך נוצר "מעגל כשפים" מעצבן, המחזק ומתגבר את עצמו: החרדה פוגעת בתפקוד המיני והתפקוד המיני הלקוי מעלה את רמת החרדה וחוזר חלילה… עד כדי הריסת כל חלקה טובה במיניות…

יובל המסכן מנסה להרדם בכוח, ולמעשה מגביר את החרדה מחוסר ההרדמות. החרדה מרחיקה את ההרדמות אף יותר, ואז החרדה שוב עולה... וחזר חלילה...בדיוק כך גם בתפקוד המיני, חרדה (של גבר או אשה) מ"כשלון" בתפקוד המיני תרחיק את ה"הצלחה" בתפקוד המיני התקין הדורש תנאי רוגע ונינוחות.

כדי להרדם, על יובל לאפשר את התנאים להרדמות, לשחרר את המחשבה ובשום פנים ואופן לא לחשוב על כך שחייב להרדם... אולי ידמיין מקום נעים ורגוע או ישמע מוזיקה מרגיעה וכו'

בדומה לכך, על הסובלים מחרדת ביצוע בתפקוד המיני, להפנות את מיקוד תשומת הלב לפעילות מינית מהנה: ל"כאן ועכשיו", ליופי הגופני והרגשי, לקשר הנעים וההדדי! ולא להתמקד בעתיד ובחשש מכישלון הפעילות המינית. התמקדות זו רק מייצרת נבואה המגשימה את עצמה!

לכן אחד הפתרונות המצוינים לחרדת הביצוע הוא שימת לב לעונג שנמצא כאן ועכשיו ממש ברגע הזה… יש לכוון את תשומת הלב להווה במקום לעתיד, לנעים ולמרגיע במקום למטריד ולמלחיץ. דוקא התעסקות בכל מה שאינו הציפיה הנואשת להגיע לזיקפה (למשל...) – עשוי להחזיר את הזיקפה… התמקדות בהנאה ולא בביצוע היא תרופת פלא לחרדת ביצוע.

ההתמקדות בהנאה מרגיעה, משחררת ומאפשרת לתהליכים הספונטניים לחול מאליהם.

אז למי שדברים אלו נוגעים:בשום פנים ואופן אל תזהו את ההצלחה שלכם עם כל אקט מיני מסויים... אל תתנו לעצמכם ציונים! זה לא מבחן!

התבוננו סביב... נשמו מלוא ראותיכם...

חיו את ההנאה שבהווה בכל רגע ורגע...

אפשרו לעצמכם לחוות ולשמוח בכל נשימה, בכל צליל, בכל מראה ותחושה...

כל-כך הרבה קורה בהווה, חבל לפספס אותו בשביל מחשבה שלילית על העתיד...

בנוסף, כשמתאים כדאי לשתף את בן/בת-הזוג בתחושותיכם. השיתוף מפחית חרדה ומאפשר להתרכז בקשר.

סיכומו של דבר: הרגעו, הקשיבו, התבוננו, הריחו, חושו, הרגישו, נשמו, עצרו את העולם, חוו את הפלא שבקשר המיני כאן ועכשיו! ושחררו כל מחשבה הקשורה לעתיד... השאר יעשה מאליו.

 

הכותב, מושון לוינגר, בעל תואר M.Sc. , M.Sw, אחראי על תחום הטיפול המיני בנפגעי פוסט-טראומה ב"מרכז רפואי רעות", ת"א.

NLP ,Master&Trainer. מטפל זוגי מוסמך, מטפל מיני מוסמך, מרצה ומעביר סדנאות.

הרשמו וקבלו אחת לחודש את הירחון עם המאמרים החדשים

כיף שנרשמתם! הפתעה מחכה לכם במייל

שקופית2.JPG

הסדרה הטבעית של ואהבתם

 

לחיזוק החשק

והתפקודיות

המינית

smartmockups_knc56wgz.png

אנחנו מזמינים אתכם למקסם את אהבתכם בתוכנית הליווי הדיגיטלית המקיפה

נשואים בתשוקה

bottom of page