הסודות של הזוגות עם מיניות משגשגת בזמן הקורונה
top of page

הסודות של הזוגות עם מיניות משגשגת בזמן הקורונה

תקופת הקורונה כבר שנתיים איתנו, המשבר שכולנו קיווינו שיהיה זמני הפך לשגרה. השאלות מהשטח ממשיכות לעלות כל הזמן. לכן, את המסקנות שלי מהתקופה המתמשכת הזאת רציתי להביא אליכם, הזוגות האוהבים. אלה שהקורונה מקשה עליהם לשמור על שגרת חיים מיניים כפי שהיו רוצים, והרוצים ללמוד כיצד לשמור על מיניות משגשגת בתקופה מורכבת זו.

לצורך כתיבת הטיפים והעצות המעשיות, נפגשתי עם מורתי עוד מימי לימודי הייעוץ המיני, ד"ר נלי שטיין - מטפלת פרטנית, זוגית ומינית מוסמכת בעלת ידע מקצוע רחב וניסיון רב שנים בטיפול. נלי היא אחת מנשות המקצוע הבכירות ביותר בתחום הטיפול המיני בישראל, וזכות היא לי וגם לכם לשמוע מהניסיון המקצועי שלה.


היי נלי, כיף להיפגש שוב. אני מאמינה שגם אצלך, כמו אצלי, היו לא מעט פניות של זוגות שהגיעו על רגע התעצמות האתגרים בחיים האינטימיים בתקופה הקורונה. בואי נדבר רגע על אילו אתגרים מיוחדים זוגות חווים במיניות שלהם לא חווים בשגרה?

האתגר הראשון שפגשתי הוא בהתמודדות עם האפשרויות המצטמצמות של חוויות שוברות שגרה כמו כמו טיולים, בילויים זוגיים וחברתיים ונסיעות לחו"ל. בעצם, הזמן של זוגות רבים לאתגר את עולם הנפש שלהם, לדמיין ולרגש זה את זו, נעשה רק לאחר יום ארוך בו הם עבדו מהבית, טיפלו בילדים (אם יש) והתייחסו למטלות משק בית. בתוך כל זה, גדל הקושי למצוא את ההשתוקקות והעוררות הנפשית לחיות חיים מיניים.

האתגר השני - יצירת אווירה רומנטית. תקופת הקורונה מכניסה את המיניות ל"נעלי בית". הכול מוכר וידוע, לא מרגש. לבוש אינטימי, אווירה רומנטית, התרגשות של ההכנה לקראת הפגישה – כולם פחות נגישים ופוגעים אף הם ביכולת לייצר סיטואציה מינית מעוררת. לא סוד שחיים מיניים, במיוחד בקשר מונוגמי ארוך טווח, זקוקים לשינוי, להתאווררות ולהפתעות. התשוקה אוהבת תחושת ריגוש יחד עם תחושת הביטחון, זרות יחד עם מוכרות. האתגר השלישי - שמירת הדיאלוג הזוגי. השקעה בקשר מחייבת, לפני הכול, יכולת לנהל דיאלוג זוגי. כדי לשמר את הדיאלוג ביניהם, צריכים בני הזוג להחליט שזהו מרכיב חשוב מאוד ביחסיהם והם אינם מוותרים עליו. להתעקש לכבות את המסכים ולאפשר מרחב לשיחה. יש בכך קושי גדול, מכיוון ששיח בנושאי מיניות קשה לכולנו. הסיבה לכך היא, שדיבור על מיניות חושף פגיעות, משאלות נפש סמויות שאולי חששנו מלבטא וגם סודות. כך יוצא שאם מעדיפים לשתוק ולהמשיך, ולא לדבר על מה שבאמת מרגישים וחושבים, המעצורים נשמרים. באופן כזה היכולת לתנועה ולשינוי חיובי נפגעת.


תוכלי לספר לנו מהם דרכי ההתמודדות שאת מציעה כדי להתמודד עם הקשיים האלו?

אקדים ואומר ששום הצעה קונקרטית, טובה ככל שתהיה, לא תצליח אם אין מוטיבציה להתמודד. זה נכון בכל תחום בחיים, ונכון גם בעניינים של זוגיות ואינטימיות – נפשית ומינית.

ברמה האישית, אני ממליצה מאוד למטופליי להתאמן במדיטציה שנמצאה כדרך יעילה להתמודדות עם תחושות של חרדה וחוסר שליטה. מזמינה להיכרות עם עולם המיינדפולנס, קשיבות הלב, ועם תרגול יומי ולו קצר של מדיטציה.

אני מציעה לזוגות ללמוד ליצור דיאלוג שוטף, מכבד, לא תוקפני ופתוח ביניהם על מכלול הנושאים בחייהם. זה צריך להיות דיאלוג שאין בו האשמה הדדית או ביקורת אלא של: "הקשר שלנו חשוב מאוד בעינינו, ואנו רוצים לחשוב איך לשמור עליו בזמנים הנוכחים".


ומה בהקשר המיני שבזמני מתח ולחץ אצל זוגות רבים נדחק הצידה?

אני מציעה לא לוותר על יצירה של בילוי זמן משותף. מתי בפעם האחרונה יצרתם מחוות קטנות של תשומת לב כמו ליטוף בעורף ונשיקה, חיוך ויצירת קשר עין? כל אלה מסייעים לשמר את הקשר הזוגי מלא חיים, עניין והומור. בנוסף, החזקת משק הבית במשותף דרך הכנת ארוחת ערב קלילה, עזרה הדדית בטיפול בילדים או בבית – יכולים ליצור תחושה של קרבה והרגשה של רצון להתקרב. המחוות האלה נותנות הרגשה שבן או בת הזוג שלי רואים אותי! וזו הרגשה עוצמתית וחשובה. הרגשה שמעוררת גם מינית.

עוד דרך לשמור על האינטימיות היא דרך ערב דייט. בילוי זמן משותף, רק שלכם כזוג, הוא מציאת זמן משותף בו מתלבשים קצת אחרת, מתכוננים ופותחים בקבוק יין שאוהבים, אוכלים ביחד ומשוחחים כשאמצעי המדיה האחרים כבויים. אפשר להביא זה לזו גם שי קטן שמעיד "אני זוכרת אותך ואת מה שאת/ה אוהב/ת".

לזוגות שבתקופה הקורונה אין להם בכלל חיים מיניים הפתרון הוא דרך קביעת מפגשי מגע. זה יכול לכלול מקלחת משותפת, ליטופים הדדיים או שכל אחד בתורו מקבל מגע, רצוי מבלי לדבר. אלה הם רגעים מתוכננים מראש. רגעים קסומים בהם גם אמצעי המדיה כבויים ורק מוסיקה חרישית או אור נרות מלווים את בני הזוג. הם אינם צריכים להיות בהכרח אקט מיני. לא מדובר ב"משחק מקדים" אלא ב-המשחק, בה' הידיעה. היכולת להתמסר למגע מבלי לדבר, לתת ולקבל את הרגע חשובים במיוחד בכדי לשמר את העולם המיני והארוטי של בני הזוג.


אני כבר מתארת לעצמי שאם מי שקורא אותנו עכשיו הם זוג עם ילדים קטנים שבכל השנתיים האחרונות הסתובבו להם לא מעט בין הרגליים - עלול להגיד לעצמו "זה לא רלוונטי לנו, אלא רק כשהילדים יצאו מהבית". אז מההתרשמות שלך ממטופלייך, מהם הדברים שזוגות קרייריסטים עם ילדים צעירים עושים שעובדים להם ומאפשרים מיניות טובה ומשגשגת גם בזמני סגרים ובידודים? בני זוג שמתעקשים על חשיבות שמירת המיניות הטובה בחייהם הם אלה שמייצרים זמני דייט זוגיים, שומרים על רציפות של יחסים מיניים ושל ארוטיקה בחייהם. וכן, גם דואגים לרגעים פרטיים וזוגיים בהם הם נרגעים קצת ומשוחחים ביניהם. ללא הילדים כמובן.

בנוסף, בני זוג שמצליחים להתמודד עם שמירת חיי המיניות שלהם בהצלחה הם אלה המבינים את חשיבותם של מפגשי המגע כחלק מיצירת ובילוי זמן משותף. למרות העייפות הם לא מוותרים, מקפידים להשקיע זמן להתכונן למפגש, לגעת זה בזו בצורות שונות, לפעמים להמשיך ליחסי מין ולפעמים – לא, אבל עדיין החוויה האינטימית מתקיימת ומתוחזקת.

שלומית מנדלבאום
ד"ר נלי שטיין. צילום: שרון אלדר

אז בעצם, אין קיצורי דרך. גם זוגות עם ילדים וגם כאלה שפנויים יותר, כולם צריכים ליצור לעצמם מרחב מיני פרטי באופן יזום. והרבה פעמים זה בכל זאת לא הולך, וזה מביא אותי לשאלה הבאה: מהם הסימנים שזוגות צריכים לזהות כדי להבין שנכון להם להיעזר באיש טיפול?

יש מספר סימנים הניתנים לזיהוי כשאתם זקוקים לפנות לאנשי מקצוע לסוגיהם כולל בתחום בריאות הנפש. הסימן הראשון הוא תחושה מתמדת של מצוקה ומועקה. אם אתם חשים כמו אבן כבדה המונחת לכם באופן מתמיד על החזה, קוצר נשימה, עייפות מתמדת, קושי למצוא אנרגיה לעשות קצת יותר ממטלות יומיומיות פשוטות. הגוף החכם שלנו יודע לאותת את המצוקה וחשוב שלא נתעלם מהסימנים שהוא שולח לנו.

הסימן השני הוא תחושה מתמדת של כעס וחוסר אונים. תחושות של עצבנות ומתח, התפרצויות על כל הערה קטנה שנאמרת ומפורשת על ידכם כ"זלזול, חוסר כבוד, חסרת טעם". הסימן השלישי הוא העדר היכולת ליהנות מחברת השני/ה וצמצום הדיאלוג הזוגי והזמן המשותף עד כדי שהוא כמעט לא קיים. המתיחות, הדיכאון, תחושת הכעס וחוסר התקווה לא מאפשרים לנו פעמים רבות ליהנות מהקרובים/ות אלינו. בן או בת הזוג רוצים לספר ולשתף אותנו במה שעבר עליהם אך אנחנו לא פנויים לכך, לא באמת יכולים להתרכז, אולי אפילו חותכים את דבריהם באופן חד ולא סבלני. בהדרגה ייווצר מתח זוגי ותחושה של מרחק שהולך ונפער.

הסימן הרביעי, והקשור באופן ישיר למיניות, הוא צמצום בחשק המיני עד לתחושה שהוא מדוכא לגמרי. התחושות שתוארו כאן יכולות לפגוע בחשק המיני ולדכאו כליל. קשה ליזום וקשה להיענות. נדמה כאילו החלק הזה בתוכנו נעלם ואנו מתקשים למצאו מחדש. זוגות שמזהים בהתנהלות חייהם סימנים אלה או דומים להם - כדאי שיעצרו רגע ויפנו לטיפול מקצועי – אישי ו/או זוגי. כיום רבים מהזוגות מלווים גם בטיפולים פרטניים, לאחד או שני בני הזוג.


תודה רבה נלי, למדתי ממך הרבה ואני בטוחה שגם הקוראים שלנו ילמדו, ולו רק לפחות ירגישו שהם לא לבד. לסיום, משהו אופטימי לזוגות שקוראים אותנו בתוך תקופה לא פשוטה?

אני מאמינה גדולה ביכולת ההתאוששות שלנו כבני אדם, ובהתמודדות עם מצבים מורכבים שלאחריהם אנו לומדים "ללכת שוב", כלומר, לומדים להחזיר לעצמנו מרחב פנימי של חופש להרגיש, לגעת, להתנסות.

להערכתי זוגות שימשיכו להשקיע בקשר מכל בחינה הם אלה שייצאו משנות הקורונה עם חוויה מתמשכת של שביעות רצון מהקשר הזוגי והמיני שלהם. יש לזכור שמיניות הינה חוויית חיים כוללת ולא אירוע חד פעמי כשאנו מגיעים לעולם עם מוח ער ופתוח הרי שהוא מעורר אותנו, מסקרן ומרגש.

אני מתחברת מאוד לגישה שלך שרואה בקושי הזדמנות, וראיתי לא מעט בקליניקה שלי איך זוגות בקורונה ש"שברה את הקש של הגמל" במיניות, הכריחה אותם לצאת לתהליך זוגי, לעשות שינויים משמעותיים בקשר, וזה הניח את החיים האינטימיים שלהם במקום טוב יותר, מספק וממלא אפילו יותר מאשר לפני תקופת הקורונה. נאחל לכל הזוגות בהצלחה.

 

המראיינת, לימור קליינמן, מייסדת "ואהבתם". יועצת מינית מוסמכת, מדריכת כלות, ובלנית מתנדבת במקווה טהרה לנשים.

המרואיינת, ד"ר נלי שטיין, עובדת סוציאלית קלינית, Ph.D, MSW. מטפלת פרטנית מינית וזוגית מוסמכת, ומדריכה מוסמכת בטיפול משפחתי וזוגי. לפרטים נוספים לחצו כאן.

 

נספחים :

שו"ת ומאמרים לקריאה ועיון המומלצים לקריאה בהקשר מאמר זה:

 

שמן עיסוי אינטימי לאישה

בניחות ארומטי רך ורומנטי. מעורר ומגרה את מערכת העצבים ואת התחושה במקומות האינטימיים תורם לתחושת רגיעה, משחרר, מפוגג פחדים. מומלץ לעיסוי על ידי בן הזוג במיוחד באזור הכתפיים, המפשעות וכפות הרגליים. מעודד הגעה לאורגזמה. מסייע לתפקוד מיני בריא, תקין ומאוזן.


שמן עיסוי אינטימי לגבר

בניחוח ארומטי גברי מהטבע. מעורר ומגרה את מערכת העצבים ואת התחושה במקומות האינטימיים. מומלץ לעיסוי על ידי בת הזוג במיוחד באזור הכתפיים, המפשעות וכפות הרגליים. מסייע לתפקוד מיני בריא תקין ומאוזן.


קוביות שכרון חושים

משחקי קוביות למבוגרים - קוביות "שכרון חושים" של ואהבתם פותחו במיוחד עבורכם כדי להעניק לכם חוויה זוגית אינטימית מקרבת המשלבת מגוון חושים להנאה מרבית.

משחק הקוביות שואב השראה מתרגיל "מיקוד חושי" (Sensate Focusing) המומלץ לזוגות על ידי מטפלים מיניים לצורך שיפור ושדרוג חיי האישות והמיניות.


נר עיסוי

נר עיסוי בניחוח לבנדר לעיסוי חושני וחם. מומלץ להזנת העור והעשרת חוויית המגע בין בני הזוג, במיוחד בלילות קרים...הדליקו את הנר כרבע שעה לפני העיסוי. לאחר שהנר המוצק נמס לשמן נוזלי, אספו מעט שמן והתחילו לעסות את הגוף בעדינות.


שמן שקדים מתוקים

שמן שקדים מתוקים טהור, אורגני ובכבישה קרה.

למגוון שימושים: לעיסוי אינטימי, לעיסוי פירינאום בהריון, לטיפול ביובש בנרתיק, לחדר לידה.


הרשמו וקבלו אחת לחודש את הירחון עם המאמרים החדשים

כיף שנרשמתם! הפתעה מחכה לכם במייל

שקופית2.JPG

הסדרה הטבעית של ואהבתם

 

לחיזוק החשק

והתפקודיות

המינית

smartmockups_knc56wgz.png

אנחנו מזמינים אתכם למקסם את אהבתכם בתוכנית הליווי הדיגיטלית המקיפה

נשואים בתשוקה

bottom of page