מה קורה כשזוג לא מקיים יחסי אישות תקינים
top of page

מה קורה כשזוג לא מקיים יחסי אישות תקינים

עודכן: 3 בנוב׳ 2020

[הידוע באנגלית כ – Sexless Marriage]


יש זוגות רבים שמגיעים לשלב או מצב בחיי נישואיהם שהם מפסיקים לקיים יחסים לגמרי או לְפְעָמִים רחוקות בלבד. הזוג נואש מלמצוא או להפיק הנאה זה מזה, החיים לחוצים, הם שבעים כשלונות ואכזבות במיטה ולכן באיזה שלב הם, ללא כוונה, מצאו את עצמם מקיימים יחסים פעם בחודש או פעם בחודשיים וגם אז רק כדי "לקיים את המצווה" או כדי למנוע טענות הדדיות.

לפעמים הם פשוט איבדו עניין, זה נהיה משעמם וחוזר על עצמו בריטואל קבוע וכבר אין כח להשקיע. והאישה, ולא מתוך רצון לממש תאווה בלבד.


זו תמונת מצב שאני שומע לא מעט מזוגות בכל הגילים, בדגש על גילאי 40 ומעלה.

הגמרא במסכת יבמות (קי"ח ע"ב) מספרת את הדבר הבא:

תא שמע, דאמר ריש לקיש: טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו. אביי אמר: דשומשמנא גברא, כורסיה בי חרתא רמו לה. רב פפא אמר: דנפצא גברא, תיקרי בסיפי בבא ותיתיב. רב אשי אומר: דקולסא גברא, לא בעיא טלפחי לקידרא. תנא: וכולן מזנות ותולות בבעליהן.

תרגום ופירוש שלי (על פי רש"י): ריש לקיש אומר: עדיף לשבת ביחד מאשר לשבת כאלמנה (כלומר: עדיף בכל מקרה להיות נשואה מאשר בודדה). אמר אביי: גם אם בעלה קטן כנמלה – אם היא נשואה, מקומה יהיה בין חשובות הארץ. רב פפא אומר: גם אם יש לו מלאכה בזויה – היא תיחשב חשובה. רב אשי אומר – גם אם יש שמץ פסול במשפחתו – היא לא מקפידה על כך וגם אם אין אוכל או פרנסה – היא מעדיפה להיות נשואה.


הגמרא מביאה שלושה משלים של חכמים שכולם באים להדגיש את הדבר הבא: בכל מצב ובכל מקרה עדיף לאישה להיות נשואה.


הדברים נאמרו בתקופה שכמעט לא היתה שום אפשרות לאישה להתפרנס וגם לא היה שום מעמד לאישה ללא בעל, ולכן נשים היו מוכנות לעשות הכל ולסבול כל קושי – העיקר להיות בסטטוס של נשואה.

המצב הזה הוא לא נכון בימינו ויעידו על כך אחוזי הגירושין שרובם ביוזמת האישה (על פי פרסומי הנהלת בתי הדין, ב - 80% מהמיקרים האישה יוזמת את פתיחת תיק הגירושין. נתון זה זוקק דיון נפרד). אישה יכולה להתפרנס אפילו בכבוד כאישה בודדה. אך בוודאי בקהילות דתיות, להיות בסטטוס של גרושה או בודדה זה דבר קשה מאד. גם בימינו. ולא רק בקהילות דתיות המקדשות את ערך המשפחה. בכל מקום להיות בודד זה קשה. ולכן, גם בימינו יש בהחלט "לחץ להינשא" או אפילו מוכנות להתפשר, העיקר לצאת מהבדידות.


אני רוצה לחזור לסוף של הגמרא לעיל המתייחס למצב של זוג נשוי שאין ביניהם יחסי חיבה, אך בעיקר אין ביניהם יחסי אישות. הגמרא מסיימת את התיאור של הנשים שמוכנות להינשא לבעל שהם לא מכבדות או מעריכות בתיאור הבא:

תנא: וכולן מזנות ותולות בבעליהן.

הגמ' אומרת שאם זוג התחתן רק לשם הנוחות או הסיבה של: "לא להישאר בודדה", אז היא תחפש את האהבה או אפילו את התשוקה במקום אחר: הן מזנות תחת בעליהן.


ייתכן להסביר את הקשר בין בני הזוג כנתק ריגשי, אבל לי ברור שהכל קשור: מי שחיה בנתק ריגשי מבעלה, לא תוכל ליהנות ביחסי אישות איתו ולכן תחפש את זה במקום אחר. וכן להיפך. מי שיחסי האישות גרועים, בהכרח זה ישפיע על כלל היחסים (עיינו פירוש ערוך לנר לגמ' זו).


בכל מקרה, ניתן ללמוד מהגמרא על היחס לחיי נישואין חלקיים ולא שלמים – בין אם יש נתק ריגשי או פיזי – כי זה דוחף את בן או בת הזוג לחפש את הקשר מחוץ למסגרת הנישואין. מעניין שהגמרא מדגישה שדווקא הנשים הן אלו שחיפשו את הקשר המיני מחוץ לנישואין ולא הבעל – שבעצם היה באותו מצב כמו אשתו.


בהחלט ייתכן שבדורות האחרונים הציפיות מהקשר הריגשי בנישואין היו נמוכים מאד ולכן זוגות רבים המשיכו להיות נשואים למרות ריחוק פיזי או ריגשי. אך אנו חיים בעידן שיש ציפיות גבוהות מקשר הנישואין: בן הזוג צריך להיות חבר, שותף, איש סוד, מקשיב, מאהב, בשלן, מנקה, מפרנס ועוד ועוד – ואלו הציפיות גם מהאישה.


האם זה יותר טוב או פחות טוב מדורות קודמים – אני חושב שמי שנמצא בקשר טוב עם בן\בת הזוג שלו יודע היטב את התשובה ולא יחשוב לרגע על אפשרות להיות מצוי בקשר שהוא לא כזה. ומי שאין לו קשר זוגי חיובי – הוא מהרהר על כל העניין וחושב שאולי היה עדיף קשר כלשהו. תשובת הגמרא לשאלה זו די ברורה.


לכן, אם אתם נמצאים היום בקשר כזה שהוא בלא קשר ריגשי או חיי אישות סדירים וטובים – אל תזניחו. היפכו כל אבן, חפשו כל מטפל או יועץ מקצועי כדי להיטיב את המצב. האם אפשר? ראיתי על עשרות רבות של זוגות – כן בהחלט אפשר. רק צריך להאמין בזה. שניכם.


הרשמו וקבלו אחת לחודש את הירחון עם המאמרים החדשים

כיף שנרשמתם! הפתעה מחכה לכם במייל

שקופית2.JPG

הסדרה הטבעית של ואהבתם

 

לחיזוק החשק

והתפקודיות

המינית

smartmockups_knc56wgz.png

אנחנו מזמינים אתכם למקסם את אהבתכם בתוכנית הליווי הדיגיטלית המקיפה

נשואים בתשוקה

bottom of page