לאיזה איש טיפול צריך לפנות? יועץ מיני או מטפל מיני?
top of page

לאיזה איש טיפול צריך לפנות? יועץ מיני או מטפל מיני?

עודכן: 12 במאי 2021

שאלה

שלום לימור, מתי מספיק ללכת לסדנה למיניות ומתי צריך לפנות לייעוץ? ומה ההבדל בין ייעוץ לטיפול מיני?

תשובה

טוב ששאלת! בעידן בו יש כל כך הרבה אנשים שעוסקים במיניות בריאה, זה אכן מאוד מבלבל. אז בואי נעשה פה רגע סדר. עולם אנשי המקצוע בתחום מחולק לשלוש רמות.

1. הדרכה/הנחיה

2. ייעוץ

3. טיפול

כדי להסביר את ההבדלים ביניהם, אעשה את הדבר האהוב עליי בהנחיית מיניות – אתן דוגמא מעולם האוכל 😉

1. נניח ואדם נחמד, נקרא לו יוסי, קם בבוקר ומחליט שהוא רוצה לאכול בריא. כדי לדעת איך לסגל לעצמו אורח חיים בריא הוא ילך למדריך תזונה אשר יעניק לו ידע על אבות המזון, במה יש חלבונים ובמה יש פחמימות, מהו אופן האכילה הבריא, ויטמינים... ועוד.

ובתחום המיניות: כאשר אדם רוצה ללמוד את העקרונות שיעזרו לו לחיות מיניות בריאה הוא ילד למדריך לחיי אישות/ מנחה למיניות/סדנה קבוצתית ויוכל ליישם אותם בחייו. מכאן נולד המושג *מדריכה כלות* *מדריכת חתנים* שכן תפקידם הוא להעניק ידע, טיפים ועקרונות.

(זה המקום לבוא ולהזכיר שזוג לא נשאר חתן וכלה כל חייו, ולכן אם הוא רוצה מיניות בריאה גם בהמשך, באחריותו לקבל הדרכה במהלך חייו המשתנים, בין אם זה הדרכת המשך אחרי החתונה כאשר הזוג כבר "שוחה במים", בין אם זה סביב הריון, לידה, שחיקה, שינויי גיל המעבר ועוד.)

2. נניח שיוסי הלך לרופא והוא אמר לו "חביבי, מצב הכולסטרול שלך רע, אם לא תקפיד על שינוי תזונה משמעותי, אתה מסכן את בריאותך." יוסי צריך ללכת ליועץ.

ליועץ יש התמחות גבוהה יותר המאפשר לו לאבחן לעומק מצבים מורכבים ולבנות עבור אותו אדם תפריט מיוחד המותאם למצבו. היועץ צריך לדעת לקרוא בדיקות דם ויש לו אחריות ממשית לבריאותו של אותו אדם. כלומר, אם מתגלה שהייעוץ שלו אינו מספק יש לו אחריות לשדך אותו עם מומחה מתאים כדי להציל את בריאותו.

בתחום המיניות: הפרעות מתמשכות בחשק, הפרעות בתפקוד המיני, כאבים מתמשכים בקיום יחסים הם דוגמאות נפוצה לסיבה להגיע לייעוץ. גם אם לעיתים הבעיה תיפתר ברמת הידע ("אם תיישמו א, ב, ג, סביר שהחשק יחזור"), ליועץ יש כלים לעשות אבחון מדויק יותר והוא יכול לבנות עבור הזוג תפריט מותאם אישית למצבם. היועץ גם מכיר לעומק את כל התחומים בהם הוא אינו יכול לטפל. בלימודי ההסמכה שלי לייעוץ מיני בחסות אוניברסיטת בר אילן למדתי שנה שלמה מהם התופעות אותם יש להעביר למומחה ולאיזה מומחה. למדתי גם את כל סוגי התרופות לתפקוד מיני/דיכאון בע"פ ועברתי פרקטיקום עם עשרות לימודי מקרה כדי לוודא שהמטופל שלי מוגן ונפשו שמורה. ללימודים אלו קיבלתי תעודת הסמכה. וכל יועץ שצריך שתהיה לו כזאת. אל תהססו לבקש אותה.

3. נניח שיוסי הנחמד, שהבין שבריאותו בסכנה, הלך ליועץ וקיבל תפריט מותאם עבורו, אבל אז הוא הגיע הביתה וקיבל בשורה קשה שבעקבותיה חיסל את כל מדף העוגות האסורות במקרר; מומלץ מאוד שיוסי ילד למטפל.

אכילה רגשית שמסכנת בריאות, התמכרות לאוכל או מין, טראומה מינית או כל הפרעה אחרת היושבת על נימים עמוקים מאוד בנפש, מצריכה טיפול. אל תשלו את עצמכם. בעולם אינטנסיבי כמו של היום, רבים הנזקים שנעשים לנפש, וללכת לטיפול זה לא דבר נדיר. ובמקום העדין הזה ממש אפשר להבין את חשיבות הטור שמזהיר מפני מי שלא מטפל. ולמה כל כך קל לשקר פה? כי מבחינה חוקית במדינת ישראל כל אחד יכול להגדיר את עצמו כמטפל והוא לא יקבל על זה אפילו שקל קנס. אתם – היו חכמים. מדובר בנפש שלכם. מי שתפקידו אותה בידיו צריך שתהיה לו תעודה, הסמכה והוא חייב להיות רשום באגודה הישראלית למטפלים. איך תדעו שהוא לא משקר? כנסו לאתר הרשמי של איט"ם (האגודה הישראלית לטיפול מיני) וחפשו את השם שלו.

 

תהיו ביקורתיים. תהיו חשדניים. תבררו. אל תראו בשום דבר שכתבו על מישהי באיזה פורום או באף מילה שאיש המקצוע אמר כקודש. תשאלו מה ההשכלה, תבקשו לראות תעודות.

 

וכמה טיפים נוספים בשבילכם:

  • ללכת לאיש מקצוע זה כמו שידוך. זה הרבה יותר חיבור וכימיה מאשר אם הוא מדריך/יועץ/מטפל טוב או גרוע. יכול להיות שמישהי שייעצתי לה ועברה אצלי תהליך מדהים עשתה את הבחירה הנכונה שבחרה בי ואילו לחברה שלה לא אהיה הכתובת הנכונה. מה שאני הולכת להגיד עכשיו אולי לא אופנתי בעולם הטיפול הרציני, אבל לדעתי אם יש דווקא משהו טוב בעידן הנוכחי שבו נדרש מאיש מקצוע לשווק את עצמו ולהנכיח את עצמו ברשת כי פתאום לאנשים, בניגוד לעבר, יש אפשרות לבדוק האם ההרצאה שלו/המאמר שהוא פרסם/ה"לייב" שהוא עשה בפייסבוק דיבר אליו וכך יש בדיקה בסיסית לחיבור ומניעה של עוגמת נפש ממאמץ להגיע למטפל שהוא כלל לא הטיפוס שלי.

  • תהיו ביקורתיים. תהיו חשדניים. תבררו. אל תראו בשום דבר שכתבו על מישהי באיזה פורום או באף מילה שאיש המקצוע אמר כקודש. תשאלו מה ההשכלה, תבקשו לראות תעודות. מי שביקר אצלי בקליניקה יודע שדבר ראשון כשאני מציגה את עצמי אני אומרת מה אני, מה ההכשרה שלי, מה הגבולות שלי ומצביעה על התעודה שלי. לפעמים עצוב לי לראות שרוב האנשים בכלל לא שואלים אותי. אל תהססו להתחרט או להחליף איש מקצוע. לפני חודשיים התקשרה אליי אישה מקסימה שהשתתפה באחת הסדנאות שלי וביקשה להיפגש. במפגש הראשונה עלתה סיבת ההגעה – בן הזוג שלה מכור לפורנוגרפיה. יחד איתה הסברתי לה על איש מקסים שאני מכירה שמתמחה בהתמכרות לפורנוגרפיה והם גם נותנים תמיכה לבנות הזוג. הסברתי לה על איך התמכרות עובדת ומהו התהליך העדין שצריך לעבור. לאישה היה מאוד קשה והיא התעקשה שנמשיך אצלי. זה משהו שהיא לא העזה לדבר איתו עם אף אחד ועד שהיא כבר נתנה בי אמון... וזה היה לי קשה להמשיך להגיד לה – אבל אני לא הכתובת. אבל זה היה הדבר הנכון.

  • תפנו לעזרה. נכון. זה קשה. זה מבלבל. קשה לסמוך. יש מלא שרלטנים שם בחוץ. לא תמיד יודעים למי שצריך לפנות (לפעמים אנחנו מפחדים מזה שאנחנו דווקא כן מבינים למי צריך לפנות) אבל החיים שלכם יקרים מדי כדי שתתפשרו על פחות מ-100% אושר.

 

המשיבה, לימור קליינמן, מייסדת "ואהבתם". יועצת מינית מוסמכת, מדריכת כלות, מרצה ובלנית מתנדבת במקווה טהרה.


הרשמו וקבלו אחת לחודש את הירחון עם המאמרים החדשים

כיף שנרשמתם! הפתעה מחכה לכם במייל

שקופית2.JPG

הסדרה הטבעית של ואהבתם

 

לחיזוק החשק

והתפקודיות

המינית

smartmockups_knc56wgz.png

אנחנו מזמינים אתכם למקסם את אהבתכם בתוכנית הליווי הדיגיטלית המקיפה

נשואים בתשוקה

bottom of page