שו"ת : האם מותר לגלח שיער ערווה
top of page

שו"ת : האם מותר לגלח שיער ערווה

עודכן: 24 בינו׳ 2021


שאלה

לכבוד הרב, שלום!

שיער הערווה של בעלי מפריע לי. האם מותר לו לגלח את שיער הערווה שלו או שיש עם זה בעיה?

אם כן, באיזה אמצעי מותר? בסכין או גם בלייזר?

בהזדמנות זו, מה הדין של גילוח שער הערווה של נשים?

תודה

תשובה

שלום לשואלת!

בסי' קפב בחלק יורה דעה בטור ובשולחן ערוך התייחסו להורדת שיער בית השחי והערווה לגברים. ועולה משם שהדבר אסור אלא אם אין בכך משום מנהג של נשים. בימינו כיון שזה מקום מוסתר, אין עם זה בעיה של "לא ילבש" או כל בעיה הלכתית אחרת כיון שאדם שיעשה כך היום, אין לחשוב שעושה כך על מנת לנהוג כמנהגי נשים. וכיון שכך: מותר לגלח בכל אמצעי: מכונה, לייזר או סכין. אמנם ייתכן שיש איסור בהעברת שיער בית השחי כיון שזה מנהג נשים היום ולא מנהג גברים. כך משמע מדברי הרמב"ם שהעיקר תלוי במנהג המקום והזמן. ייתכן שכל המושג של אסתטיקה של גברים השתנה בימינו, וראוי לדון על כך בצורה רחבה, אבל אין זה מקומו של דיון זה.

גילוח שער ערווה של נשים.

ידוע שנהגו חלק מהנשים מעדות המזרח לגלח את שער הערווה לפני הטבילה במקווה. [על אף ששמעתי בשם הרב

מרדכי אליהו וגם בשם הגר"ע יוסף שהם היו מוותרים על מנהג זה כיון שיש בו חוסר צניעות]. אם כן, בוודאי שאין בזה איסור, ואף חובה למי שנוהגת במנהג זה. הגמרא במסכת סנהדרין (כ"א ע"א) משבחת את יופיין של בנות ישראל בכך שאין להן (לפני חורבן בית המקדש – לפי רש"י) שער בית השחי ולא שער בית הערווה. אם כן, לא רק שזו לא בעיה, אלא אולי אף מעלה.

ועל כן, מבחינה הלכתית אין בעיה בהסרת שיער הערווה.

אך ביחד עם זה, יש בהחלט מקום להעיר על סוג של אופנה בשנים האחרונות שיותר ויותר נשים מגלחות שיער ערווה מה שלא היה נהוג, לא בעם ישראל ולא בעמים, לפני כמה שנים. אין לי ספק שהדבר נובע ממראות שרואים בפורנוגרפיה ובהן רוב הנשים המצולמות שם מגלחות את שיער הערווה. כיון שכך, שיער הערווה קיבל דימוי של משהו "לא נקי" שראוי להסירו. אין ספק שהדימוי הזה נובע מדרישות של גברים שהם הצרכנים והמרוויחים העיקריים של תעשייה זו, אך הנזקים שזה עושה לזוגות רגילים הם רבים, וכתבתי על כך רבות בעבר. המצב היום הביא לידי כך, שיש נשים שעושות ניתוחים פלסטיים בפות שלהן, כדי לשפץ אותה על מנת שיהיה לה מראה יותר טוב, לפי דעתן הטועה. אני ממש מצטער על עיוות של יופי זה. מחקרים רבים מעידים על התועלת בהשארת שיער הערווה כמגן טיבעי למקום רגיש זה. ולכן למסקנה: אם זו בקשת האישה, הדבר מותר. אם הבקשה להסרת שיער מגיע מהבעל, אמנם אין בדבר איסור, אבל בהחלט יש מה לבדוק את המניעים. אם זה נובע מדימוי של גוף האישה שמקורו בפורנוגרפיה, אז על הגבר לתקן את הדימוי שלו בהקדם האפשרי וכמובן להפסיק לצפות.

בברכה,

אברהם שמואל


הרשמו וקבלו אחת לחודש את הירחון עם המאמרים החדשים

כיף שנרשמתם! הפתעה מחכה לכם במייל

שקופית2.JPG

הסדרה הטבעית של ואהבתם

 

לחיזוק החשק

והתפקודיות

המינית

smartmockups_knc56wgz.png

אנחנו מזמינים אתכם למקסם את אהבתכם בתוכנית הליווי הדיגיטלית המקיפה

נשואים בתשוקה

bottom of page