שו"ת : למה אסור לצפות בפורנו?
top of page

שו"ת : למה אסור לצפות בפורנו?

עודכן: 24 בינו׳ 2021


שאלה

לכבוד הרב, שלום! אני נשוי כעשר שנים ואב לשלושה ילדים חמודים. אני מבין לבד שפורנוגרפיה אסורה על פי ההלכה. זה פשוט לי. עדיין אני מתקשה להימנע מצפייה מדי פעם. האם יש סיבות נוספות לאיסור צפייה בפורנוגרפיה חוץ מהאיסור לראות דברי תועבה?

תודה


תשובה

לשואל, שלום! אכן, אין אתה צריך אותי כדי להבין שאסור מבחינה הלכתית לצפות בפורנוגרפיה, כפי שכתב הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ד' הלכה ד':

והמסתכל בעריות - מעלה על דעתו שאין בכך כלום, שהוא אומר וכי בעלתי או קרבתי; והוא אינו יודע שראיית העיניים עוון גדול, שהיא גורמת לגופן של עריות, שנאמר "ולא תתורו אחרי לבבכם, ואחרי עיניכם" (במדבר טו,לט).

הרמב"ם כתב פה דבר גדול על המציאות הווירטואלית של ימינו. אדם צופה בדברים כשהוא נמצא עם עצמו והוא סבור שהדברים לא באמת נוגעים בו ברמה האישית "אין בכך כלום - וכי בעלתי או קרבתי?". אך הוא אינו יודע שיש השפעה עמוקה על התפיסות והמחשבות של האדם מעצם ההסתכלות, חוץ מנושאים הקושרים לטומאת נפש האדם.

בתשובה זו לא אכתוב מנקודת המבט הדתית\תורנית אלא על הבעיות ונזקים שייתכנו אצל כל אדם הצופה בפורנוגרפיה. הסיבה שאני כותב כך, כיון שרבים יודעים בשכל שאסור לצפות בפורנוגרפיה אבל ה'איסור' לבד אינו מספיק חזק כדי להניעם מלצפות. ועל כן, אני בדרכם של נותני טעמים למצוות שראו חשיבות בחיזוק שמירת המצווה על ידי נתינת טעם הגיוני ועכשווי למצווה. הדברים נכתבים על פני 4 מחקרים מעודכנים מהשנה האחרונה, והרוצה את המחקרים יוכלו לקבלם.

חוסר סיפוק מיני במחקר שנעשה על 1500 צעירים בארה"ב התברר שככל שעלה כמות הצפייה בפורנוגרפיה, כך ירד הסיפוק המיני עם בן\בת הזוג. אמנם היו משתנים שונים במחקר, אך בשום שלב במחקר לא התגלתה מציאות של שימוש בפורנוגרפיה שתרם לשביעות רצון מהחיבור המיני עם בן\בת הזוג. כלומר, בניגוד לציפיות של האדם להגיע לסוג מסויים של סיפוק מיני על ידי צפייה בפורנוגרפיה, ביחסים האמיתיים הוא ינחיל לעצמו כשלון.

מדריך מיני גרוע

אחת הסיבות שאולי יסבירו את הנתון הקודם הוא על פי מה שרואים בפורנוגרפיה. אין מיתאם בין מה שרואים בפורנוגרפיה לבין מה שגורם לרוב בני האדם הנאה מינית אישית. בפורנו, המטרה והמגמה היא להראות כמה שיותר לצופה, לגרות אותו יותר ובסופו של דבר לגרום לו לשלם על תוכן יותר איכותי. ביחסים אמיתיים, אנשים מגיעים להנאה מינית בדרכים שונות שאינן ידידותיות למצלמה. ולכן, ברוב הפעמים לא תראה את הדרכים האלו בסרטי פורנו. ולכן בפועל, הסרטים מגרים אבל כאשר מנסים ליישם אותם במיטה, פשוט זה לא נעים או שלא נהנים. אבל יש בעיה יותר עמוקה. כאשר אדם רואה משהו בפורנו, הוא מדמיין שכך הוא ייהנה וכך רוצה שייעשו לו. בפועל הוא לא נהנה כך, ואז הוא חושב שהמיניות שלו חסרה או לא טובה וברוב הפעמים הוא יאשים את בן הזוג שלו שאינו יודע או לרוב יודעת איך להיות "מינית" כמו האישה בסרט. בפועל הוא הורס לעצמו על חיי האישות עם אשתו או בעלה והוא אפילו לא יודע את זה.

בדידות הפורנו תורם לבדידות וככל שמשתמשים בה יותר כך הופכים לייצורים יותר בודדים. כל מה שמראים בפורנו, תורם להרגשת הבדידות של האדם. לפעמים זה נובע מרגשות האשמה, שאז אינו יכול לשתף את בן\בת הזוג בשימוש. נצירת הסוד האפל גורם לחיץ בין בני הזוג ותורם לבדידות זו. אך גם מאפיינים אחרים של פורנוגרפיה גורמים להרגשת בדידות: חוסר מחוייבות לקשר, השפלת האישה, גוף ולא אישיות ועוד. כל אילו תורמים לראיית עולם של הצופה לגבי בני המין השני שכולם אנטי-אינטימיות, קשר ואהבה.

גירושין מחקר נוסף מצא קשר בין צפייה מרובה בפורנוגרפיה לבין אחוזי גירושין. מחקר פשוט אחד הראה שאחוז הגירושין [בין הנשאלים] היה 6% עבור אילו שלא צופים בפורנוגרפיה, לעומת 11% של אילו שצפו. מעניין שהמחקר מצא שאחוז הגירושין בין נשים שצופות בפורנוגרפיה היה פי 3 לעומת נשים שלא צפו. המתגרשים בגילאים צעירים צפו ביותר פורנוגרפיה לעומת אילו שלא התגרשו [אך בגילאים 50 ויותר לא נמצאה השפעה או הבדל של צפייה בפורנוגרפיה על אחוז המתגרשים]. מחקר זה לא מוכיח שפורנוגרפיה היתה הסיבה לגירושין רק לעובדה שהמתגרשים צפו ביותר פורנו מאשר בני גילם שלא התגרשו. או במילים אחרות, צפייה בפורנוגגפיה יכול להיות מצפן לבעיות בנישואין.

מניתי לעיל מספר בעיות מהמחקרים האחרונים הנובעים מצפייה בפורנוגרפיה. יש עוד הרבה בעיות שלא מניתי אותם ובעיקר התמקדתי בבעיות המשפיעות לרעה על היחסים הזוגיים. עצתי עבורך, הוא להתנקות ולהיגמל בהדרגה. אם אתה מרגיש מכור אפשר להיעזר באתרים המסייעים בשמירה על העיניים, כגון אתר זה, אך יותר מכל דבר אחר, אני ממליץ לדבר על כך עם אשתך. ייתכן שבהתחלה זה יהיה מאד קשה. אבל לאחר הפעם הראשונה אתה תגלה כמה זה משחרר ומאפשר שיחה ביניכם על כל הקשיים. כמובן, יש עוד הרבה מה להאריך על אפשרויות השיחה ביניכם וכיצד לעשות את זה, אבל זה לתשובה אחרת.

בהצלחה רבה,

אברהם שמואל



הרשמו וקבלו אחת לחודש את הירחון עם המאמרים החדשים

כיף שנרשמתם! הפתעה מחכה לכם במייל

שקופית2.JPG

הסדרה הטבעית של ואהבתם

 

לחיזוק החשק

והתפקודיות

המינית

smartmockups_knc56wgz.png

אנחנו מזמינים אתכם למקסם את אהבתכם בתוכנית הליווי הדיגיטלית המקיפה

נשואים בתשוקה

bottom of page